nieuws

Houten verkeersbrug over Noorse rivier

bouwbreed Premium

fliså ­ Het is volgens de Noorse bruggenbouwers de langste houten verkeersbrug ter wereld: ruim 180 meter lang met een grootste vrije overspanning van 71 meter.

De boogbrug krijgt twee rijstroken voor snelverkeer en een voetgangersstrook. Tegen de zomer moet de brug over de rivier de Glomma bij het plaatsje Fliså klaar zijn. De brug vervangt een bouwvallig geworden stalen exemplaar in de Noorse weg nummer 206.

De opdrachtgever, de Noorse Rijksdienst Wegenbouw koos voor hout vanwege de goede verhouding tussen gewicht en draagvermogen. Daardoor kan de brug op de draagconstructie van de oude stalen brug worden gebouwd. De onderbouw van het wegdek bestaat uit houten planken, die met pinnen aan elkaar zijn verbonden Een stalen spanconstructie zorgt voor stabiliteit. Het bovendek krijgt een rijbaanlaag van asfalt. De brug kost 16 miljoen Noorse kronen, ongeveer twee miljoen euro.

Een groot verschil met andere houten brugconstructies is de toepassing van overspanningen van gelamineerd hout. Ontwerp en bouw van de constructie is van Het bedrijf Moelven Limtre AS, dat ook het houten Olympisch ijsstadion van Hamar, ‘het Vikingschip’ en het stationsgebouw op de luchthaven van Oslo ontwierp.

Ook in Nederland wordt gewerkt aan een houten verkeersbrug. Dat wordt gestimuleerd door het zogenoemde ‘houtteam’ van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, dat af wil van het imago van grootverbruiker van beton, staal en asfalt. Er is al een ontwerp gemaakt voor een houten tweebaans verkeersbrug, maar zo lang er nog geen opdrachtgever is, blijft dat in een la liggen.

De brug over de Glomma zou de langste houten verkeersbrug ter wereld zijn.

Reageer op dit artikel