nieuws

Dure verzekering onvermijdelijk voor Amsterdamse metrolijn

bouwbreed Premium

AMSTERDAM ­ De gemeente Amsterdam moet dieper in de buidel tasten of zelf een groter risico dragen bij de verzekering van de bouwrisico’s van de Noord­Zuidlijn. De omstandigheden op de internationale verzekeringsmarkt maken dat onvermijdelijk.

Wethouder Van der Horst maakte vorige week duidelijk dat de gemeente Amsterdam, als opdrachtgever van de Noord­Zuidlijn, problemen ondervindt bij het verzekeren van de bouwrisico’s. De belangstelling bij verzekeraars is gering en de kosten zijn hoog.

De problemen die Amsterdam signaleert, komen voor Vianed niet als een verrassing. “Het probleem zit bij de herverzekeraars. Slechts een klein aantal bedrijven is op die markt actief. Zij hebben na de terroristische aanslagen op het WTC in New York 11 september 2001 enorme verliezen geleden. Zij stellen verzekeraars daardoor minder gemakkelijk in staat risico’s onder te brengen,” aldus L. van der Noll, secretaris bouwproces Vianed.

De gemeente Amsterdam moet voor de Noord­Zuidlijn een construction all risk (CAR)verzekering en een beroepsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten. Van der Noll vermoedt dat de problemen zich toespitsen op de aansprakelijkheidsverzekering. De risico’s van bijvoorbeeld brand of stormschade tijdens de bouwwerkzaamheden zijn redelijk overzichtelijk. “Aansprakelijkheidsverzekeringen zijn over het algemeen niet populair. Dat heeft onder meer te maken met almaar toenemende aansprakelijkheid. Bij de aanleg van de metrolijn speelt bovendien het gebruik van nieuwe technieken een rol. De risico’s daarvan laten zich moeilijk inschatten. Verzekeraars reageren daar met terughoudendheid op. Vervolgens moeten zij hun risico’s weer elders zien onder te brengen.”

Loven en bieden

Voor grote projecten dreigt volgens hem uiteindelijk een mate van onverzekerbaarheid of stijging van kosten. “Het is een kwestie van loven en bieden. Hogere kosten zijn onvermijdelijk, tenzij de opdrachtgever een hoger eigen risico wil dragen. Ook daar hangt een mogelijk prijskaartje aan. Bij een project als de Noord­Zuidlijn gaat het dan al gauw om miljoenenbedragen.”

Amsterdam wordt bij het afdekken van de risico’s van de Noord­Zuidlijn geadviseerd door verzekeringsmakelaar AON Nederland. Het bedrijf wil alleen in algemene zin reageren op de stijging van de premielast.Volgens een woordvoerder wordt het niet alleen in de bouw, maar ook in andere branches steeds moeilijker dergelijke verzekeringen af te sluiten.

Reageer op dit artikel