nieuws

‘Voor excentrieke vormen draaien we onze hand niet om’

bouwbreed Premium

veenwouden ­ Hij heeft het niet gezocht. Het is hem overkomen. Maakte hij in de jaren nog zestig stalen ‘verkeerspaaltjes’, onlangs kreeg hij van een Amerikaanse multinational opdracht om voor een pretpark bij Madrid een stalen constructie van 26 meter hoog en 44 meter breed te maken. Kosten: 2,6 miljoen euro. “Het ging eigenlijk vanzelf”, zegt W. Kingma, directeur van Konstruktiebedrijf Visser BV uit Veenwouden. “Via mond­tot­mondreclame kwam van het een het ander.”

Het gevaarte moet nog vorm krijgen. Vooralsnog liggen in de werkhal van het bedrijf alleen losse onderdelen van de immense staalconstructie, die over enkele maanden in Spanje zal verrijzen. Het gevaarte bestaat uit stalen masten en frames die met roestvaststalen spankabels met elkaar verbonden zijn. Tussen de masten worden enorme ‘zeilen’ gespannen waarop bijvoorbeeld reclameboodschappen kunnen worden geprojecteerd. De kolos wordt de toegangspoort en blikvanger van Xanadú, een uit de Verenigde Staten overgewaaide winkelformule. Zeg maar een pretpark voor koopjesjagers. Naast winkels biedt Xanadú (paradijs) allerlei groots opgezet vermaak, zoals een overdekte skihal. Het park, met een oppervlakte van zo’n 35 hectare, opent nog dit jaar. De triomfpoort voor het vermaaksparadijs is voor het Friese constructiebedrijf niet de eerste grote opdracht. Eerder overkapte het de Scheveningse pier en maakte het bedrijf een overkapping voor het stadhuis in Leiden. Ook werden bijzondere vakantiewoningen op Vlieland geproduceerd. De laatste twee leverden twee keer achter elkaar de Nationale Staalprijs op. Betere reclame kon de constructeur zich niet wensen. Toch was de opdracht in Spanje daar niet aan te danken. Kingma: “Een Duits bedrijf waarvoor we wel eens hebben gewerkt, tipte het Amerikaanse vastgoedbedrijf The Mill over ons. En zo kregen we de opdracht.” The Mill heeft verschillende Xanadú­vestigingen in de Verenigde Staten. Het park bij Madrid is het eerste in Europa. Er zijn plannen om de formule ook elders te vestigen.

Verkeerspaaltjes

Konstruktiebedrijf Visser werd in 1966 opgericht door de schoonvader van de huidige directeur. Tegenwoordig runt Kingma het bedrijf samen met zijn zwager R.L. Visser. “We zijn begonnen met een paar medewerkers. Eerst maakten we vooral kleine dingen zoals verkeerspaaltjes voor de gemeente Leeuwarden. We zaten in die tijd in een klein steegje in Leeuwarden. Toen we begonnen te groeien zijn we naar Veenwouden verhuisd. Geleidelijk hebben we meer personeel aangenomen. Bijna elk jaar kwamen er een paar nieuwe bij.” Omdat het bedrijf door heel Nederland en in het buitenland werkt, zijn flexibele werktijden gebruikelijk. “Het gebeurt geregeld dat we op lokatie moeten werken. Dan rijden we ’s avonds niet eventjes naar huis. We nemen gewoon een hotel.” Het bedrijf neemt niet alleen grote klussen aan. Het maakt bijvoorbeeld ook beugels voor dakgoten, brandtrappen en fietsbruggen. “Voor de meer excentrieke ontwerpen draaien we onze hand niet om. Die hebben we graag. Daar kunnen we wat mee.” Kingma’s personeel heeft het vak in de praktijk geleerd. “Er is eigenlijk geen speciale opleiding voor het werk dat wij doen. We zijn er gewoon elke dag mee bezig. Als we aan zo’n bijzonder object werken als die toegangspoort voor Xanadú, dan wordt er veel over gepraat. Tijdens de lunch bijvoorbeeld. Zo groeien mijn medewerkers langs een informele weg in het vak.” Over drie maanden moet de toegangspoort naar Xanadú klaar zijn. “De onderdelen worden in vrachtwagens geladen en naar Spanje gebracht en wordt de constructie opgebouwd. Voor onderhoud hoeven we niet terug te komen, denk ik. Als er iets moet worden gerepareerd, kunnen lokale bedrijven dat doen. Wel ben ik benieuwd hoe het verder gaat met de plannen van The Mill. Ze willen ook in Italië en Frankrijk zulke complexen bouwen. Ik hoop dat we dan weer worden gevraagd.” ‘Er is eigenlijk geen speciale opleiding voor het werk dat wij doen’

Reageer op dit artikel