nieuws

Uitlaat Liebherr­gasmotor voldoet aan strenge normen

bouwbreed Premium

den haag ­ Ruim 41 procent rendement levert de aardgasmotor die het Instituut voor Energietechniek van de Technische Universiteit (ETH) van Zürich ontwikkelde met Dimag en Liebherr.

De motor heeft een vermogen van 200 kilowatt en maakt deel uit van een warmte/kracht­installatie. De uitlaatgassen voldoen aan de strenge normen die de gemeente Zürich hanteert. De zogeheten Swissmotor moet model staan voor een nieuwe generatie verbrandingsmotoren. Verbrandingsmotoren laten zich niet zo makkelijk meer verbeteren. Niet zelden resulteert de verbetering van het ene onderdeel tot de verslechtering van het andere. Het vermogen van een aardgasmotor stijgt wanneer een mengsel uit veel zuurstof en weinig gas wordt verdicht. Motoren die volgens dat principe werken kunnen evenwel niet met een driewegkatalysator worden uitgerust, waardoor er teveel stikstofoxyde in de lucht komt.

Om toch een driewegkatalysator te kunnen gebruiken werd net voldoende lucht toegevoerd om het aardgas volledig te kunnen verbranden. De verdichting leidt evenwel tot een te hoge temperatuur en tast daarmee het materiaal van de verbrandingsruimte aan. Een deel van het verbrandingsgas wordt gekoeld en met het aardgas/lucht­mengsel in een turbolader gecomprimeerd. Het verbrandingsgas draagt niet aan de verbranding bij maar beperkt de temperatuur. Zo kan toch een driewegkatalysator worden gebruikt.

De warmte/kracht­installatie met de Swissmotor heeft een elektrisch rendement van 37,5 procent en een totaal rendement (elektriciteit en warmte) van 93 procent. Het uitlaatgas bevat 10 milligram stikstofoxyde per kubieke meter en blijft daarmee onder de norm van 50 milligram per kubieke meter die de gemeente Zürich hanteert. Dimag wil de kenmerken van de Swissmotor omzetten in een reeks motoren van 100 tot 300 kilowatt voor warmte/kracht­installaties.

Reageer op dit artikel