nieuws

Simpele strategie maakt Terex groot

bouwbreed Premium

den haag ­ Nog niet eens zo heel lang geleden was Terex een bescheiden Amerikaanse fabrikant van dumptrucks. Nu is Terex Corporation, met het hoofdkantoor in Westport, in de Amerikaanse staat Connecticut, een multinational met een omzet van 3,4 miljard dollar. Het bedrijf heeft zich in korte tijd groot gekocht.

Ronald DeFeo en Fil Filipov, de onbetwiste topmannen van het bedrijf, kennen elkaar van de Case­vestiging in Frankrijk, waar zij hun reputatie van keiharde saneerders vestigden. DeFeo, kind van Italiaanse emigranten en Filipov, als jongeling uit Bulgarije gevlucht, hadden zich ‘the American way of business’ snel eigen gemaakt. Als het duo ergens binnenkomt, zijn de dagen van het management gegarandeerd geteld.

De strategie van Terex is heel simpel: bestudeer de markt en koop een gerenommeerd bedrijf. Zo is het gegaan met onder meer de kranenbouwers Comedil en Peiner, graafmachinemakers als Fermec en Atlas en puinbrekerbouwers als B.L. Pegson. Het spel begon in mei 1995 met de aankoop van PPM Cranes, daarna volgde Simon in april 1997 en vervolgens ging er geen kwartaal voorbij, waarin Terex niet een bedrijf inlijfde.

Terex hanteert vrij simpele aquisitiecriteria: Er moet een mogelijkheid zijn tot diversificatie van de productie, er moet een duidelijke groeipotentie zijn, ook geografisch, er moeten heldere mogelijkheden tot kostenreductie zijn en de return of invested capital moet twintig procent bedragen.

Verkoop

Soms koopt Terex een bedrijf als Holland Lift in Hoorn om de markt van binnenuit te bestuderen en verkoopt het bedrijf weer als het zelf niet de gewenste potentie heeft. Vervolgens koopt het dan zo maar fabrikant Genie, waarmee het direct een flink deel van de wereldmarkt koopt.

In de laatste vijftien maanden kocht Terex zich bijna een verdubbeling van de omzet. Het bedrijf groeide daarmee met 1,6 miljard dollar tot 3,4 miljard dollar aan omzet. Producent van wegenbouwmachines CMI verkoopt voor 200 miljoen dollar per jaar, Atlas/Schaeff (mini­ en midigraafmachines, wielladers, bandengraafmachines) draagt 400 miljoen dollar per jaar bij, de distributie van Telelect levert 50 miljoen op en Advance, fabrikant van betonmixers, 80 miljoen. Een verrassende aankoop was de gerenommeerde Duitse fabrikant van mobiele kranen Demag (ruim 350 miljoen dollar omzet) en als klap op de vuurpijl de hoogwerkerfabrikant Genie, goed voor een omzet van 575 miljoen dollar.

Zo is Terex in bouwmachines de derde van de wereld geworden met een marktaandeel van ruim acht procent. Weliswaar op ruime afstand van de onbetwistbare nummer één Caterpillar, die dertig procent in handen heeft en de nummer 2 Komatsu met 14 procent. Terex laat inmiddels CaseNewHolland (7 procent) en Volvo (5 procent) achter zich.

De markt van (wegen)bouw­ en grondverzetmachines is rond 40 miljard dollar groot, Terex pakt daarvan 3,4 miljard dollar mee.

Compact

Twintig procent, een vijfde deel van het aandeel van Terex in de bouwmachinemarkt, bestaat uit compact materieel als de graaf­laadcombinaties, mini­ en midi­gravers en verreikers. Wegenbouwmachines vormen, net als hoogwerkers en mobiele telescoopkranen, elk 17 procent van de omzet in die sector.

Tegen de kooplust van Terex is rond de jaren 1999, 2000 en 2001 door sommige waarnemers zeer sceptisch aangekeken. Lange tijd werden DeFeo en Filipov gezien als ‘snelle jongens’, die even een bedrijf kochten, fiks saneerden en het vervolgens weer van de hand deden. Vooral met de recente aankopen van Demag en Genie is wel duidelijk geworden, dat Terex zich een vooraanstaande en blijvende plaats in de top van de (wegen)bouw­ en grondverzetmachinewereld heeft veroverd.

De TA25 van Terex.

Terex Corporation is wereldwijd fabrikant van machines voor de bouw, infrastructuur, mijnbouw en transport en brengt een keur van merknamen op de markt: Advance, American, Amida, Atlas, Bartell, Bendini, Benford, Bid­Well, B.L.Pegson, Canica, Cedarapids, Cifali, CMI, Coleman Engeneering, Comedil, CPV, Demag, Fermec, Finlay, Franna, Fuchs, Genie, Grayhound, Hi­Ranger, Italmacchine, Jaques, Johnson­Ross, Koehring, Lectra Haul, Load King, Lorain, Marklift, Matbro, Morrison, Muller, Orenstein & Koppel, Payhauler, Peiner, Powerscreen, PPM, Re­Tech, RO, Royer, Schaeff, Simplicity, Square Scooter, Telelect, Terex, en Unit Rig.

Het motto waaronder Terex opereert luidt: simpel, beschikbaar en kosteneffectief. De producten worden gefabriceerd in meer dan vijftig fabrieken in Noord­Amerika, Europa, Azië en Australië en worden in meer dan honderd landen verkocht. Het dealernetwerk omvat meer dan tweeduizend adressen.

Terex Corporation is onlangs opgedeeld in vijf primaire business units: Terex Aerial Work Platforms, Terex Construction, Terex Cranes, Terex Mining and Terex Roadbuilding en Utility Products.

Reageer op dit artikel