nieuws

Nieuwe trap met wisseltreden maakt werk trappenstellers lichter

bouwbreed Premium

lopik/waddinxveen ­ Houten trappen waren met een gewicht van 80 kilogram al te zwaar om met twee mensen te plaatsen, als gevolg van de eisen in de nieuwe Bouwbesluit zijn trappen nog 30 procent zwaarder geworden. Twee trappenfabrikanten presenteren daarom een nieuw trapconcept, de Vetra 2003. Het betreft een trap met wisseltreden die op de bouwplaats in losse onderdelen aankomt en vanaf de grond wordt opgebouwd. Twee weken voor de oplevering brengt de trapsteller de definitieve treden aan.

Met de inwerkingtreding van het nieuwe Bouwbesluit bestaat de eis om luiere trappen te plaatsen in woningen met een grotere verdiepingshoogte. Als gevolg hiervan zijn de oppervlaktes van de traptreden zo’n 30 tot 40 procent toegenomen en is het aantal treden met drie stuks tot zestien treden verhoogd. M.N.C. van Velsen van Van Velsen Trappenfabriek: “Hierdoor is het gewicht van de trap ook met 30 tot 40 procent toegenomen. Woog de ‘oude’ open trap al ongeveer 70 kilogram, de nieuwe trap weegt al gauw 100 kilogram.” Daarom is volgens Van Velsen het monteren van een trap met twee mensen niet meer te doen. “Bovendien is het gevaarlijk om zo’n zware trap in een trapgat te takelen terwijl een van de trapstellers er onder staat om de boel te begeleiden.” Door de toegenomen lengte en bijgevolg het hogere zwaartepunt van de trappen kunnen monteurs de trappen niet meer even met hun rug ‘opbeuren’. “Het gevaar bestaat dat de trapstellers bij het liften van de trap als ‘domp’ fungeert waardoor de trap over de monteur valt.” Samen met Trappenfabriek Van den Hondel presenteert Van Velsen daarom op de Bouwbeurs het nieuwe trapconcept onder de naam Vetra 2003. De Vetra lijkt op een bouwpakket waarbij de trap kant­en­klaar, maar wel in onderdelen op de bouwplaats komt. Basis voor de montage is een aluminium stelplaat waarin een keep voor de spil is opgenomen. Vanuit de vaste plaats die de spil inneemt, worden de keepbomen gesteld. De stellers werken van beneden naar boven, schuiven de treden in de nesten van de spil en zetten de ze vervolgens op de bomen vast met schroeven. Een gepatenteerde afdeklijst dekt de schroefgaten van de treden af en zorgt voor een goede aansluiting met de muur. Door met losse onderdelen te werken, tilt een monteur nooit meer dan de toegestane 25 kilogram. Het zwaarste onderdeel is de spil met een gewicht van ongeveer 16 kilo. Doordat de treden niet zijn gelijmd, zijn ze makkelijk te vervangen. Dit maakt de introductie van de wisseltrede mogelijk. Van den Hondel: “Tijdens de ruwbouw monteren we de trap met de definitieve spil en bomen en vurenhouten wisseltreden. Tot vijftien dagen voor de oplevering maken de bouwvakkers van de trap met wisseltreden gebruik. Vervolgens komen onze monteurs om de definitieve traptreden te plaatsen.” De wisseltreden gaan terug naar de trappenfabriek voor opslag en eventueel herstel.

Schade

Het voordeel van de wisseltrede ligt voor de hand. Tijdens de bouw ontstaat doorgaans veel schade aan traptreden. Met de wisseltrede is dat ondervangen. Van Velsen: “Ik vind dat je de opdrachtgever de kwaliteit moet leveren waarvoor hij betaalt. Je koopt toch ook geen nieuwe auto met versleten banden?” De Vetra is 10 tot 15 procent duurder dan een conventionele trap. Maar met de geschetste problemen van plaatsing van een trap met drie monteurs en de faalkosten die de plaatsing van een trap tijdens de ruwbouw met zich meebrengt, denkt Van den Hondel niet dat een opdrachtgever duurder uit is met zijn nieuwe trap. “In ieder geval krijg je een veel mooier product dat bovendien op termijn nog eens is aan te passen”, aldus Van den Hondel. Hij verwijst hierbij naar bewoners die na verloop van jaren bijvoorbeeld hardhouten treden willen. “Mensen wijzigen ook hun badkamer of keuken, waarom dan niet hun trap?” Naast de open trap leveren de beide fabrieken ook gesloten trappen. In afwijking van bestaande modellen hanteren ze een systeem waarbij de stootborden zowel boven als onder in een sponning vallen. De lengte van de wel is daarvoor vergroot tot 48 millimeter. Rubber strippen in de sponningen dempen het gewicht bij het belopen en voorkomen knijpen en kraken. Een grote landelijke aannemer heeft al duizend trappen besteld. Van Velsen verwacht in juni de eerste toepassing van de Vetra in de praktijk.

Vetra, stand 10F002. Trappen veel zwaarder door nieuw Bouwbesluit

Reageer op dit artikel