nieuws

Lips profeteert veiligheid op de Bouwbeurs

bouwbreed Premium

utrecht ­ In weerwil van het economische tij is op de Bouwbeurs de stemming in de hal met hang­ en sluitwerk opperbest. “Het niveau van de bezoekers is een stuk beter dan twee jaar geleden”, verzekert Will Broekhuijzen, profit center manager van Lips Nederland. Directeur Gerard ten Hulscher van de gelijknamige firma uit Garderen vertikt eveneens zijn humeur op de mopperstand te zetten.

Lips presenteert zich in Utrecht als de sinds 1871 in het vak aanwezige oude rot en marktleider op het terrein van sloten en slotsystemen. ‘Met het oog op de veiligheid’ luidt de slogan van het in de zomer van 2000 door de Assa Abloy overgenomen bedrijf. Marketingmanager P. Wismeijer is dik tevreden met de wijze waarop het Zweedse moederconcern aan de touwtjes trekt. De organisatie is flink op de schop gegaan, met als resultante het ontstaan van vier krachtige profitcentra. “De Zweden nodigen je uit om ook eens elders in het concern te kijken en dan een eigen keuze te maken. Mij bevalt die werkwijze een stuk beter dan de top­downbenadering die we tot dusverre kenden”, aldus Wismeijer. “We werken in relatief kleine eenheden van maximaal 40 personen. De lijnen blijven kort, de communicatie is verbeterd. De snelheid in de levertijden en de betrouwbaarheid zijn behoorlijk toegenomen”. Lips pronkt op de Bouwbeurs met paniekopeners die voldoen aan de norm NEN­EN 1125. De van een kantelschoot voorziene vluchtdeuren zijn van binnenuit met een pink te openen. Indringers die van buiten komen, hebben echter 940 kilogram trekkracht nodig om de afsluiting te forceren.

Dumpprijzen

De slotenfabrikant uit Dordrecht, bedrijf dat met 165 man 20 miljoen euro omzet genereert, is danig in het nauw door de terugslag in de utiliteitsbouw. Liefst 70 procent van de omzet komt uit die hoek. “We stellen ons te weer door innovatieve producten aan te bieden met een hoge toegevoegde waarde”, stelt manager Broekhuijzen. “Lips richt zich op het bovenste deel van de prijskolom en ontwikkelt zich steeds meer tot een aanbieder van totaalconcepten”. Meer dan hinderlijk is de toenemende druk van grijze ­ tegen dumpprijzen geleverde ­ import uit Duitsland. Broekhuijzen: “De Duitse producenten moeten in ware doodsnood zijn om zo goedkoop de waren aan te bieden”.

Optimisme

Bij Ten Hulscher uit Garderen heerst volop optimisme over de marktontwikkelingen. Het jonge bedrijf richt zich ­ vanuit het pand dat tot 1999 hotel Anastasius herbergte ­ op de ijzerwarenvakhandel en is afgelopen zes jaar gegroeid van nul tot zeven personeelsleden. “Ons bedrijf kan tot in lengte van jaren vooruit. We moeten omzet halen door de concurrentie te verdrijven”, aldus Ten Hulscher. De Veluwse aanbieder van de merken Mandelli, Webb Lloyd, Kirkpatrich en GPF Bouwbeslag hanteert een flexibel verkoopsysteem. De producten worden gepresenteerd op mobiele panelen zodat de klanten op een verrijdbaar presentatierek de collectie van hun keuze kunnen samenstellen. Op de Bouwbeurs nodigt Ten Hulscher de bezoekers uit hem aan een prachtige slagzin te helpen. Onder de inzenders worden drie weekeindarrangementen in Garderen verloot. Om het fundament onder het bedrijf van Ariea en Gerard ten Hulscher te verstevigen is recent het in 1999 gesloten hotel heropend.

Reageer op dit artikel