nieuws

Lijnafwatering in nieuwe woonwijk Fascinatio

bouwbreed Premium

capelle aan den ijssel ­ Meestal kiest een opdrachtgever voor lijnafwatering in winkelcentra, bij benzinestations of voor industriële toepassingen, maar de gemeente Capelle aan den IJssel heeft voor dit systeem gekozen in de nieuwbouwwijk Fascinatio. Het betreft de toepassing van het nauwelijks zichtbare type Aco drain ‘fineline’, met een totale lengte van ongeveer 800 meter, verdeeld over de hoofdstraten van de wijk.

Volgens technisch adviseur M. Schram van Riotech Rioleringstechniek uit Rotterdam is het werk een unicum in Nederland. “Voorzover ik weet is dit het eerste grootschalige project van dit type afwatering in een woonwijk.” Het werk in de wijk Fascinatio (de naam van de wijk is ontleend aan het boek ‘Fascinatio De Wonderwind’ van Tom Manders junior) is wat betreft de bestrating in twee fasen ingedeeld. In beide fasen komt ongeveer 400 meter lijnafwatering in de hoofdstraten. Op dit moment heeft aannemingsbedrijf VDL uit Zuidland ongeveer 70 procent van de lijnafwatering van de eerste fase aangebracht. Basis van de lijnafwatering is de afvoer waarbij het hemelwater niet door afschot vanuit vier richtingen naar een straatkolk wordt geleid, maar vanuit twee richtingen naar de open goot loopt. Lijnafwatering is er in veel soorten en maten. Schram: “Het systeem bestaat uit gootonderdelen waarop metalen roosters worden gemonteerd. Dat kan roestvast staal zijn, gietijzer of verzinkt staal. Afhankelijk van de hoeveelheid te verwerken hemelwater en de te verwachten verkeersbelasting kiest een opdrachtgever voor een bepaald type.” In Capelle is gekozen voor goten van polyesterbeton. Volgens Schram is het voordeel hiervan dat het oppervlakte glad is , waardoor nauwelijks kans bestaat dat vuil zich aan de wanden van de goten hecht. “Bovendien is het materiaal met 15 kilogram per meter een factor tien lichter dan beton en dat maakt het werken met dit materiaal een stuk aantrekkelijker”, aldus Schram.

Roosters

Van de lijnafwatering zijn uiteindelijk alleen de roosters of het sleufprofiel te zien die gelijk liggen met het straatoppervlak. Het grootste gedeelte van de goot komt onder de bestrating te liggen. A.H. van Gelderen, bedrijfsleider van VDL: “De goot geeft de maat van de bestrating aan en daarom stellen we de lijnafwatering als eerste.” De aannemer stort hiervoor een strook beton op een verdicht zandbed. De afstand tussen beton en onderkant goot bedraagt na de eerste stort ongeveer 4 centimeter. De straatmakers lijnen de goten exact uit en stellen ze op hoogte met laserwaterpassen in aardnatte stelspecie.” Daarna storten ze de zijkanten aan. De metalen sleufprofielen komen vervolgens op de polyesterbetonnen goten. Van Gelderen: “De bestrating loopt tot de sleufprofielen. Maar voor een goede aansluiting zitten de eerste twee strekken ook in de stelspecie.” Dat is een arbeidsintensief werk want de hoogte van het metalen opzetstuk is lager dan de hoogte van een strek inclusief de stelspecie. Van elke steen zagen de straatmakers daarom ongeveer 3 centimeter af.

De lijnafwatering is weliswaar een verholen goot, maar straatvuil kan de spleetstukken of de onderliggende goten toch verstoppen. Schram: “Daarom is om de 30 tot 40 meter een zandvanger opgenomen.” Bij verstopping adviseert Schram een blazer en een zuiger in te zetten om het specifieke deel te ontstoppen.

Het gedeelte van het straatwerk dat al gereed is, heeft een chique uitstraling. Van Gelderen: “Dat komt onder andere door het gebruik van donkere gebakken stenen in plaats van betonklinkers en de betonnen banden die door de donkere kleur de uitstraling hebben van hardsteen. Bovendien is de rooilijn bij de huizen geaccentueerd met natuurstenen bestrating.”

Infiltratiesysteem

De lijnafwatering is aangesloten op een infiltratiesysteem. De nieuwe wijk is gebouwd op een slibstort uit de jaren zestig en zeventig van de Rotterdamse haven. Ligt het omliggende land onder NAP, Fascinatio is gebouwd op een vervuilde baggerbult op 3,5 meter boven NAP. Bij de sanering die is uitgevoerd in samenwerking met de milieudienst Rijnmond DCMR is onder meer op de baggerspecie een leeflaag aangebracht van minimaal 1,3 meter. Onderdeel van de sanering is dat de baggerspecie in het grondwater blijft. Op het havenslib is een laag drainzand van 20 centimeter aangebracht. De maximale hoogte van het grondwater komt tot 10 centimeter boven deze drainlaag in het zand van de leeflaag. Dit is tevens de hoogste stand van het water in de singels. Gassen blijven op die manier ‘gevangen’ in de specie. Bovendien is de kans op verspreiding van de verontreinigende stoffen volgens de gemeente klein, doordat de stoffen nauwelijks oplossen in water. Te veel water wordt via een overstort afgevoerd. Voor het geval dat na langdurige droogte de kans bestaat op een verlaging van de gecreëerde grondwaterstand, wordt schoon water in het gebied gepompt. Om te voorkomen dat eventuele vrijkomende gassen zich toch nog in de woningen kunnen ophopen, zijn ze kruipruimteloos gebouwd. Over enkele weken levert VDL de eerste fase van het bestratingwerk op. De tweede fase is nog niet gegund.

‘Het gedeelte van het straatwerk dat al gereed is, heeft een chique uitstraling’

Reageer op dit artikel