nieuws

Aanleg perrontunnel monnikenwerk

bouwbreed Premium

De aanleg van een perrontunnel onder het spoor in Meppel was zeker geen sinecure. Bij het inhijsen van de tunnelsegmenten moest hoofdaannemer Reef Infra Beton en Waterbouw uit Oldenzaal ernstig rekening houden met de complexe boven­ en ondergrondse leidingen van de spoorwegen. Schade aan het leidingennet van de NS is rampzalig voor de reiziger en de NS zelf.

Reef Infra nam geen enkel risico en zette een speciale spoorkraan in om het hijs­ en takelwerk te verrichten. Volgens projectleider M. Bijen van Reef zijn er vier van dit type spoorkranen in Europa. “De spoorkraan kon net opereren tussen de bovenleidingen en de bovenkant van de rails. Dat is echt millimeterwerk”, geeft hij te kennen. De logistiek van het materieel en de machines was een lastige klus in Meppel. Over vier sporen werden draglineschotten gelegd om de machines hun gang te laten gaan. De kraan hees de prefab betonsegmenten van elk 20 ton op hun plaats. De kraan heeft een reikwijdte van circa vijftien meter. Reef koos voor grondinjectie en prefabbeton segmenten in plaats van onderwaterbeton in combinatie met hulpbruggen. De grond onder de tunnel werd geïnjecteerd met een mengsel van waterglas volgens het monosol­procédé. “De toepassing van onderwaterbeton viel te duur uit. Daarom hebben we de gehele bouwkuip geïnjecteerd om een waterafsluitende laag te creëren.” In de 340 vierkante meter grote kuip zijn circa 400 injectiepunten aangebracht. Het injecteren nam vier weken in beslag. Na de injectie heeft het goedje circa 24 uur nodig om uit te harden. Daarna konden de elementen worden geplaatst en afgespannen. De gehele klus werd uitgevoerd in twee weekenden waarbij de treinen buiten dienst waren gesteld.

Reageer op dit artikel