nieuws

Strikte regels vormen rem op concurrentie doe­het­zelf

bouwbreed Premium

den haag ­ De strikte regels voor detailhandel aan de rand van de steden belemmeren de concurrentie voor de doe­het­zelfmarkten. Buitenlandse bedrijven zoals het Britse Kingfisher ­ in Nederland wel eigenaar van elektraketen BCC ­ kunnen niet met hun grootschalige vestigingen uit de voeten.

Door de beperkingen is de doe­het­zelfmarkt (dhz) in Nederland ook sterker versnipperd dan in andere Europese landen. De vijf grootste ketens hebben er slechts 22,5 procent van het aantal verkoopvestigingen in handen. Samen zijn zij echter wel goed voor 55 procent van de afzet. Deze gegevens zijn afkomstig van het internationale onderzoeksbureau Mintel in een rapport over de Nederlandse dhz­sector. Nederland telde in 2000 ruim 3900 dhz­bedrijven bij 4760 vestigingen, ofwel gemiddeld 1,2 vestiging per onderneming. In Groot­Brittannië heeft marktleider B&Q, dat eigendom is van Kingfisher, alleen al meer dan 320 vestigingen. Mintel heeft in een aantal Europese landen ook gekeken naar de dhz­gewoonten. Het bureau ondervroeg daarvoor drieduizend consumenten en negentien grote winkelondernemingen. Daaruit blijkt dat Britten verreweg de meest enthousiaste doe­het­zelvers zijn. Vorig jaar heeft 62 procent iets gedaan aan de woning, tegen slechts 36 procent van de Duitsers en 30 procent van de Spanjaarden. In de middengroep staat Frankrijk met 57 procent klussers. De Brit doet echter meer ‘zachte’ klussen zoals behangen of schilderen, terwijl Duitsers graag een grondige verbouwing aanpakken. Aan de andere kant doen vrouwen in Groot­Brittannië even veel klussen als mannen, terwijl in Duitsland slechts een kwart van de vrouwen doe­het­zelft. Volgens Mintel wordt de dhz­rage aangewakkerd door de groeiende belangstelling voor huisinrichting en ‘woonmode’. Om die reden ruimen veel bouwmarkten en dergelijke zaken ook steeds meer ruimte in voor gordijnen, verf en soortgelijke producten. Mintel berekent de totale dhz­omzet in de negentien landen op 168,1 miljard euro. Dit betekent dat de markt in vijf jaar tijd met 16,4 procent is toegenomen. Duitsland neemt daarvan 28 procent voor zijn rekening, gevolgd door Italië, Groot­Brittannië en Frankrijk. Per hoofd van de bevolking staat echter Noorwegen bovenaan, maar komen ook Duitsland, Ierland en Portugal hoog op de ladder. Mintel voorspelt dat de omzet in de sector de komende vijf jaar met nog eens 24 procent zal toenemen. In Nederland komen de dhz­verkopen uit op 7,9 miljard euro (2000), maar hier denkt het bureau aan een marktgroei van ruim 28 procent tot 2006. In Nederland wordt een relatief groot deel van de dhz­producten verkocht door de gespecialiseerde detailhandel. Mintel ziet in het algemeen in Europa nog veel mogelijkheden voor internationale expansie. De volledige overname van het Franse Castorama door het Britse B&Q is al een goed voorbeeld. Daarbij is er echter wel een kans dat Amerikaanse bedrijven zoals Home Depot een voet op de Europese markt proberen te zetten, waarschijnlijk via een overname. Gespecialiseerde detailhandel in Nederland sterk

Reageer op dit artikel