nieuws

Panoramalift in trek bij architect

bouwbreed Premium

veenendaal ­ Machinekamerloze liften doen het goed bij architecten, constateren B. de Waard en P. van Heusden van Mitsubishi Elevators uit Veenendaal. Niet in de laatste plaats omdat ze de ruimte boven de laatste stopplaats van een lift beperken en zo de hoogte van een gebouw reduceren.

De machinekamerloze lift was aanvankelijk bedoeld voor rechttoe rechtaan­gebouwen die geen bijzondere eisen aan de lift stelden. De architectuur paste het concept op grote schaal toe en maakte ontwerpen die aan de machinekamerloze lift dezelfde eisen stellen als aan de ‘gewone’ lift. De markt toont momenteel veel interesse voor machinekamerloze panoramaliften. Het bedrijf haalt daarvoor kale liftkooien uit Japan en plaatst daar een glazen meubel met roestvaststalen profielen in. De uitvoering blijft gebonden aan de afmetingen van de kooi. Het bedrijf maakt het eerste exemplaar op deze manier voor een winkelproject in Almere van MAB.

Plunjer

Een panoramalift komt met een hydraulische installatie het best tot z’n recht omdat hooguit de plunjer zichtbaar is. Die kan ook tussen de geleiders zijn weggewerkt. De plunjer kan de kooi ook indirect met een staaldraad bewegen. De machinerie kan tot op zo’n 15 meter van de lift staan. Het systeem weerstaat aanmerkelijke belastingen. De hefhoogte blijft tot zo’n 20 meter beperkt. De machinekamerloze lift biedt een alternatief voor de dure hydraulische techniek. Momenteel beslaat deze optie ruim 80 procent van de markt. De aandrijving kan zonder reductiekast toe omdat de snelheid van de platte motor te regelen is. Het schakelpaneel is eveneens plat en beslaat om en nabij anderhalve verdieping. De markt biedt inmiddels machinekamerloze liften met een capaciteit tot 1600 kilo. De installatie kan zo dienst doen als een flinke kantoorlift of als een beddenlift voor een tehuis.

De snelheid bedraagt maximaal 1,6 meter per seconde. Mitsubishi levert ook een ‘Aziatische snelheid’ van 1,75 meter per seconden. De motor van een machinekamerloze lift verbruikt minder energie dan die van de tractielift. De motoren hebben een vermogen van zo’n 3,7 kilowatt.

De bedrijfslast en de snelheid bepalen het vermogen. De motor verplaatst het verschil in gewicht tussen de (beladen) kooi en het contragewicht. Het laatste weegt anderhalf keer zwaarder dan een lege kooi. Door het ontbreken van de reductiekast beloopt het rendement zo’n 95 procent. Een goede wormkast rendeert voor pakweg 40 procent.

Kruisen

Onder meer Mitsubishi rekent aan een lineaire elektromagnetische aandrijving. Vooralsnog levert de praktische uitvoering nogal wat (financiële) problemen op. Meer verwacht de fabrikant van systemen met twee liften waarin de ene kooi dienst doet als contragewicht voor de andere.

Liften zouden elkaar in één schacht kunnen kruisen zoals dat bijvoorbeeld met bergtreinen gebeurt. Een dergelijke installatie is evenwel nog niet operationeel.

‘De aandrijving kan zonder reductiekast’

Reageer op dit artikel