nieuws

Kraanverhuurder Deij start eigen machinstenopleiding

bouwbreed Premium

barneveld ­ Daan Deij, directeur van mobiele­kraanverhuurder BKV te Barneveld is onder de naam Verticaal Transport Centrum (VTC) een eigen opleiding begonnen voor machinisten van mobiele en autolaadkranen en verreikers met hijsfunctie. “In de branche is al enige jaren onvrede over de opleidingen”, zegt Deij.

Volgens hem heeft dat vooral te maken met de tarieven en de subsidiëring. “Wij leiden daarom ­ net als veel meer collega’s in de verticaal­transportbranche ­ onze mensen zelf op. Zij gingen dan alleen naar het SBW voor het examen”. “Van lieverlee kwamen er steeds meer vragen van collega’s, maar ook uit andere branches. Zo is er hier in de buurt een metaalbedrijf, dat vier verreikers heeft rijden. Kunnen jullie voor ons de opleiding verzorgen, was de vraag. De kandidaten gaan naar de EVL, de onafhankelijke stichting Examenbureau Vervoer en Logistiek, voor de examens.” “Die examens,” vervolgt Deij, “worden afgenomen door vakmensen uit de branche en volgens de eindtermen van de TCVT, de stichting Toezicht Certificering Verticaal Transport. De kwaliteit van de opleiding is dus heel zorgvuldig geborgd. Voordat de VTC officieel is opgericht, hebben we op deze manier al honderd certificaten kunnen uitreiken.”

Groepjes

Begin januari start VTC weer met diverse opleidingen. De opleiders komen voornamelijk uit het bedrijf van Deij zelf en zijn machinisten met een grote praktische en theoretische ervaring. Zij hebben het grootste deel van de lesstof zelf geschreven en vastgelegd. Daarnaast zal waar nodig gebruik worden gemaakt van kennis en ervaring van buitenaf. “Aan onze methode zit een aantal voordelen”, legt Deij uit. “Het is denkbaar ­ en het is al eens gebeurd ­ dat iemand een bepaalde machine koopt en de mensen die ermee moeten gaan werken, inclusief de machine, hier op cursus doet. We kunnen ook cursussen in­company geven zodat we waar mogelijk maatwerk leveren aan de werkgevers van de cursisten.” “Ook zijn we bezig met het ontwikkelen van cursussen voor de opleiding en bijscholing van instructeurs en examinatoren. Zo willen we ervoor zorgen, dat het aanbod en het niveau van de instructie wordt geborgd. Uitgangspunt is wel, dat de instructeurs een grote praktische ervaring moeten hebben.”

Commercieel

Kraanverhuurder Deij steekt niet onder stoelen of banken, dat ook commerciële overwegingen een rol spelen bij het opzetten van zijn nieuwe opleidingenbedrijf: “Natuurlijk. Ik zit hier niet om vliegen te vangen. Er wordt aan verdiend, al hoef je er niet van ondersteboven te vallen. Met de inzet van een instructeur en een machine op elke vier cursisten is het rendabel te maken. Maar dat komt ook omdat de instructeurs, nu er geen cursus loopt, gewoon op de kraan zitten.” Het VTC rekent commerciële tarieven (een cursus kost al gauw enkele duizenden euro’s), maar Deij wijst erop, dat de werkgevers subsidie kunnen krijgen via de ‘potjes’, die voor opleidingen zijn gevormd via de werkgeversbijdragen. Deij: “Dat is per branche verschillend, maar elke branche heeft zo’n regeling. Dat kan de helft in het cursusgeld schelen. Daarin schuilt ook de onvrede die er heerst tegenover het opleidingscentrum van de SBW te Harderwijk. Die hanteert twee tarieven: één voor de bouwsector en één voor de rest. Maar hoe die subsidiestromen nu precies lopen, is onduidelijk. Ook daarom zoekt de verticaal­transportbranche naar andere wegen.” Deij denkt eveneens mee over de huidige regelingen aangaande hijsbewijzen: “Het heeft me altijd verbaasd dat een kraan tot tientonmeter zonder hijsbewijs mag worden bediend en voor elke kraan daarboven een groot hijsbewijs moet worden gehaald. Ik zou zeggen: stel drie categorieën in, een deskundigheidsbewijs voor opperkraantje tot bijvoorbeeld dertigtonmeter, een voor kranen van dertig­ tot tachtig­ of honderdtonmeter en een voor daarboven.” “En waar die grenzen precies moeten liggen ­ bij twintig of dertig ton, bij tachtig of honderd ton ­ dat doet er niet zoveel toe. Het gaat om drie totaal verschillende machines met totaal verschillende risico’s, die alleen gemeen hebben, dat ze kunnen hijsen. Ik wil graag met de branche over dit soort zaken meedenken.”

Het Verticaal Transport Centrum (VTC) biedt de volgende opleidingen: ­ Machinist Mobiele Kraan met een opleidingsduur van 20 werkdagen. ­ Machinist Mobiele Torenkraan met een opleidingsduur van 2 werkdagen (indien men in het bezit is van het certificaat Machinist Mobiele Kraan). ­ Machinist Mobiele Torenkraan met een opleidingsduur van 20 werkdagen. ­ Machinist Autolaadkraan met een opleidingsduur van 6 werkdagen. ­ Machinist Verreiker met hijsfunctie tot 10 ton/meter met een opleidingsduur van 9 werkdagen. ­ Aanslaan van lasten (riggers) met opleidingsduur van 2 werkdagen.

Reageer op dit artikel