nieuws

Drie jaar ploeteren voor Van Abbemuseum

bouwbreed

EINDHOVEN ­ De rivier De Dommel moest tijdelijk worden verlegd, de heipalen waren te kort en dan was daar de vondst van het haast onvermijdelijke asbest.

Dit zijn slechts enkele problemen waar de zeventig medewerkers van Bouwcombinatie Hurks en Van Straten mee te stellen hebben gekregen bij de uitbreiding en renovatie van het Van Abbemuseum in Eindhoven. Maar de klus is nu geklaard, al heeft het een jaar langer geduurd dan gepland. Koningin Beatrix verricht vandaag de officiële opening, waarna het publiek vanaf zondag voor de eerste keer sinds 1995 voet mag zetten in het ‘Van Abbe’. Projectleider F. van den Broek van Hurks en Van Straten blikt terug op een aantal roerige jaren in de Brabantse lichtstad. “Ik wil in eerste instantie ons als bouwteam een grote pluim geven. We hebben het gewoon goed gedaan. Alle aandacht gaat nu uit naar het museum en de architect. Wij als bouwers worden vaak vergeten, terwijl wij óók een periode van bloed, zweet en tranen afsluiten.”

Twijfel

Drie jaar ‘Van Abbe’ samenvatten in een notendop is niet eenvoudig voor Van den Broek. Maar gevraagd naar slechts één woord, hoeft hij niet lang na te denken: twijfel. Van den Broek: “Als bouwteam hebben we ons voortdurend afgevraagd of we wel goed bezig waren. Maar ook onze positie tussen alle andere partijen in, heeft vaak tot nadenken gezet. Vaak hebben we tussen een aantal vuren gezeten om iedereen zoveel mogelijk tevreden te stellen. Dan praat je over de gemeente als opdrachtgever, de architect die voor de eerste keer een museum in handen kreeg en de Henri van Abbe Stichting.” “Een bouwer is een koele techneut”, meent Van den Broek, “en is daarom soms minder begaan met zaken als kunst en cultuur. Dat heeft wel eens gebotst. Zo zocht de architect (Abel Cahen, red.) voortdurend de grenzen op binnen een krap financieel budget. We hebben gelukkig tijdens de afbouwfase veel budget vrij kunnen maken, dus anders dan in het bestek is genoemd, door te kiezen voor andere vloeren, andere wanden en andere plafonds. Zodoende bleef er voor de architect geld over om het museum te voorzien van ‘tierelantijntjes’.” Van den Broek durft te beweren dat als deze kunstgrepen niet waren toegepast, de bouw van het nieuwe Van Abbemuseum “in een negatieve spiraal terecht was gekomen. Dan was het helemaal een fiasco geworden.” De totale kosten bedragen zo’n 29 miljoen euro, waarvan 24,7 miljoen voor rekening is gekomen van de gemeente Eindhoven. De projectleider wil er geen misverstand over laten bestaan dat er geen conflicten zijn geweest op het persoonlijk vlak, maar dat “het er zakelijk wel eens om heeft gespannen”. “Dat is natuurlijk normaal bij een project als dit.”

Referentie

Financieel is de bouwcombinatie er niets mee opgeschoten. “We hebben er niets aan verdiend. Toegegeven, we hebben het project ook zeer scherp gecalculeerd bij de aanbesteding. Dan moet je dus uitermate efficiënt werken. Maar met alle tegenslagen, waardoor de bouw een jaar is uitgelopen, heb je het niet meer zelf in de hand. En vergeet niet: een project als dit is wel een goede referentie.” Na drie jaar ploeteren in Eindhoven, zegt Van den Broek toch tevreden te zijn over het eindresultaat. “Gelukkig is iedereen tevreden, en daar gaat het toch om?”

Reageer op dit artikel