nieuws

Zettingsvrij systeem voor wegfundering

bouwbreed

amsterdam – De tijdelijke bouwweg naar IJburg loopt vlak langs een boerderij, die in de toekomst wordt gerestaureerd. Om het monument te sparen, wordt 50 meter van de bouwweg gefundeerd met het zettingsvrije systeem Augeo van Cofra BV uit Amsterdam. Het is de eerste keer dat het systeem in Nederland in de praktijk wordt toegepast.

Daarmee loopt ons land achter op Maleisië, waar Cofra een fundering voor een spoorweg uitvoert. Daarmee zijn 57.000 palen gemoeid, terwijl voor de ontsluitingsweg van IJburg slechts 204 palen nodig zijn. Vandaag of morgen zijn die palen waarschijnlijk al gereed, want als de machine eenmaal op gang is, kunnen 250 palen per dag worden uitgevoerd. ‘Het is sneller en goedkoper dan trillingsvrij heien’, aldus J.K. van Eijk, managing director van Cofra. Aannemingscombinatie C.O.O.IJ (Bos Kalis, Ballast Ham Dredging en ACZ van Oord) heeft een bouwweg nodig om een reeks projecten op IJburg te kunnen uitvoeren. Gedurende drie jaar zullen de vrachtwagens en truckmixers vlak langs de boerderij denderen, slechts van het erf gescheiden door een sloot. ‘De Zeehoeve’ is echter op staal gefundeerd en dus niet bestand tegen de zettingen en trillingen die onvermijdelijk zijn als de tijdelijke weg niet wordt gefundeerd. De boerderij is een provinciaal monument, met onder andere een in het grondwater drijvende kelder. Bemaling van het PEN-eiland zou fataal zijn voor de constructie. In de toekomst wordt het een bezoekerscentrum, onder de rook van de UNA-elektriciteitscentrale.

Schuur

Als Amsterdam het monument werkelijk wil behouden, moet de gemeente niet alleen op het bouwverkeer letten. Op korte termijn is onderhoud nodig om te voorkomen dat restauratie over drie jaar onnodig kostbaar of zelfs onmogelijk zou worden. Een deel van de pannen ligt bijvoorbeeld schots en scheef op het dak, zodat de regen vrij spel heeft. Het hout van de gevels dreigt hier en daar te verrotten. Geen wonder dat medewerkers van de aannemer het over een ‘schuur’ hebben. Gelukkig wordt de boerderij wel bewoond. De boerderij is eigendom van Reliant. Stadsherstel Amsterdam wil hem overnemen, bijvoorbeeld in erfpacht en na restauratie verhuren aan de Stichting Herstelling die de Stelling van Amsterdam wil herstellen, inclusief het Fort Diemerdam. Het Augeo-funderingssysteem is gepatenteerd en werd voor het eerst in Nederland gepresenteerd in 1998, bij de proeven bij ‘s-Gravendeel in de Hoeksche Waard voor de fundering van de hogesnelheidslijn. ‘De fundering heeft die test uitstekend doorstaan, maar daar is het bij gebleven. We zijn blij met dit project bij IJburg, als referentie’, aldus Van Eijk. Hij verklapt dat Cofra het project ‘een beetje heeft gesubsidieerd’. Bij ‘s-Gravendeel werd gebruik gemaakt van ronde buizen van pvc, met een vierkante stalen voet. De buis wordt in een stalen buis geleid en in de bodem gedrukt, tot op de zandlaag met een weerstand van 30 ton. De stalen buis wordt getrokken en de pvc-buis met beton gevuld. Het is mogelijk om een wapeningskorf in de buis te hangen of om het beton met vezels te wapenen. Ten slotte wordt de pvc-buis afgezaagd en het beton aangevuld (of andersom). Bovenop de paal komt een losse betonnen kop te liggen van 30 bij 30 centimeter, met vellingkanten aan de bovenzijde en een ronde uitsparing aan de onderzijde, die nauwkeurig op de paal past. Zonder van het patent af te stappen heeft Cofra in Maleisië gekozen voor flexibele buizen van hdpe. Ze zijn wit, omdat zwarte buizen te veel warmte absorberen van de zon. Bij IJburg worden dubbelwandige zwarte flexibele hdpe-buizen toegepast, met een binnendiameter van 150 millimeter en een buitendiameter van 175 millimeter. De bodem tussen de palen wordt met zand aangevuld en verdicht.

Geotextiel

Over de betonnen koppen komen een geotextiel (scheidingsdoek) en kruiselings twee lagen geogrid (wapeningsnet) te liggen. Het geotextiel voorkomt beschadigingen aan het geogrid. Aan beide zijden van de weg wordt een verloren bekisting geplaatst, zodat een pakket met een rechthoekige doorsnede ontstaat. De constructie is 400 centimeter breed en 80 centimeter dik en bestaat uit 50 centimeter steenkorrels, ingepakt in het teruggeslagen geogrid, en 30 centimeter steenslag als wegdek. Cofra heeft overwogen de betonnen koppen uit Maleisië te importeren. Vanwege de korte voorbereidingstijd kon dat niet in containers per schip. Daarom is de opdracht toch in Nederland geplaatst. Cofra is over de hele wereld actief. Het bedrijf is gebaseerd op kennis, die steeds verder wordt ontwikkeld en patenten. ‘Onze systemen worden wel gekopieerd, maar daar treden we tegen op’, aldus Van Eijk.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels