nieuws

Spierings maakt drie-assige vouwkraan

bouwbreed

oss – Spierings uit Oss introduceert met de SK377-AT3 een hydraulische vouwkraan op een drie-assige onderwagen. Die biedt een hijscapaciteit van 78 tonmeter. De 377 heft op 10,4 meter 7500 kilogram. Op de punt van de 33 meter lange giek tilt de kraan 1900 kilogram. Een 30 graden opgetopte giek brengt de maximale hijshoogte op 35,7 meter. Spierings stelt volgend jaar een zesasser voor en brengt die een jaar daarna in een handelsuitvoering op de markt. Deze hijst 1700 kilogram op de punt van de 60 meter lange giek tot een hoogte van 68 meter.

De nieuwe vouwkraan heeft een dichte kokermast. Die verscheen in 1998 voor het eerst op de vijfasser en in 2000 op de vierasser. Spierings last de mast zelf met een CO2-robot uit elders gezette delen. Een kokermast heeft een smallere constructie, zodat er ëmeer mastí in elkaar kan schuiven. Bij een vakwerkmast valt het binnenste deel te smal uit voor ëmeer mastí. Vergeleken met een vakwerkmast biedt een kokermast met hetzelfde gewicht 1,8 maal meer torsiestijfheid. De giek blijft vooralsnog vakwerk. Bij een schuifconstructie moeten twee delen in elkaar blijven zitten. Zo ontstaat een stuk dubbele giek met meer massa waardoor het hefvermogen vermindert. De giek wordt uit staal 96 gemaakt en vooraf aan het lassen voor een goede verbinding een uur lang verwarmd tot 80 graden Celsius.

Motor

In de onderwagen zit een DAF-motor van 360 pk. Die drijft via de versnellingsbak en tussenbak een generator aan. Met de opgewekte stroom drijft een elektromotor in de bovenwagen de hydrauliek aan. Het systeem kan ook op bouwstroom draaien. Het vermogen daarvan is evenwel niet altijd voldoende voor de kraan. De fabrikant kan de bovenwagen van de 377 voorzien van een 120 pk sterke dieselmotor van Detroit. Deze drijft stiller en zuiniger dan de hoofdmotor direct de hydraulische pomp aan die de hydraulica van Mannesmann-Rexroth bedient. Een kraan met extra motor kan dan niet meer op bouwstroom draaien. De elektromotor van de vier- en vijfasser levert 37 kilowatt, die van de drie-asser 30 kilowatt. De motor bereikt met een lege haak een werksnelheid van zoín 60 meter per seconde. De gebruiker kan ook een elektrische lift laten monteren. De machinist klimt via het dakluik van de liftkooi en het bodemluik van de cabine in zijn werkruimte. Die meet 1700 bij 850 millimeter. De machinist kan vanuit de kraancabine de hoofdmotor en de pomp bedienen. Vanuit de truckcabine kan hij de onderwagen met uitgevouwen kraan verrijden. Dat kan alleen op een goede weg met de stempels helemaal uit en de stempelplaten 5 tot 10 centimeter boven de grond. De giek moet over de voorkant vergrendeld zijn en de haak leeg. De kraan mag ook niet meer dan 2 of 3 graden hellen. De machinist kan tot windkracht 7 draaien, op- en afbouwen kan tot windkracht 8. Inclusief stempelen vergt de opbouw ongeveer een kwartier. Dat proces verloopt automatisch via een PLC. De machinist hoeft alleen het programma te kiezen en de afstandsbediening ingedrukt te houden. De giek wordt nog wel met de hand voorgedraaid en met een pen vastgezet. Een geluidssignaal meldt dat de kraan gebruiksklaar is.

Levertijd

Wie momenteel een kraan bij Spierings bestelt, moet met een levertijd tot april 2003 rekenen. De eigenlijke constructie van de kraan duurt acht weken. Spierings produceert alleen op bestelling. Dit jaar bouwde de fabrikant inmiddels 53 kranen wat het totaal sinds het bedrijfsbegin in 1989 op 310 brengt. Van de vijfasser zijn er sinds 1998 61 gebouwd en van de vierasser 66 sinds 2000. Van de nieuwe drie-asser zijn er tot nog toe vijf gebouwd. Van dit model zijn er op voorhand al 26 verkocht. Spierings bedient overigens niet als enige de markt met vouwkranen. Liebherr zette in de afgelopen anderhalf jaar ook zoín zestig vouwkranen af. Een deel van de productie gaat over de grens. Momenteel draaien er acht kranen in Groot-BrittanniÎ, in BelgiÎ is de achtste verkocht, de tweede naar Zwitserland en in Duitsland lopen er zes. Begin volgend jaar zet Spierings de eerste kraan voor Canada op transport. Een drie-assige dolly verlaagt de asdruk tot de 8,3 ton die Canada toestaat. Normaal kantelt de mast naar voren over de truckcabine, in dit geval komt die over de achterkant te liggen. De contragewichten van alle kranen worden voor transport naar achteren gedraaid voor een beter verdeelde asdruk. De fabrikant vermindert het gewicht onder meer met kunststof opbergvakken en een aluminium dek. De kranen ondergaan in de desbetreffende landen een keuring voordat ze op locatie komen. Daar is vooralsnog geen eenheid in.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels