nieuws

RijnGouweLijn vergt aanpassing bestaand spoor

bouwbreed

Het spoor tussen Alphen aan den Rijn en Gouda moet op de schop voor de aanleg van de RijnGouwelijn (RGL), een lightrailverbinding tussen beide plaatsen. Zo krijgt Gouda Goudsepoort een extra passeerpunt en moet de spoorlijn tussen Hazerswoude en Alphen aan den Rijn dubbelsporig worden gemaakt.

Dat bleek onlangs tijdens een informatiebijeenkomst over deze nieuwe
verbinding. De RijnGouwelijn komt tussen Alphen aan den Rijn en Gouda en krijgt
daarnaast een vertakking naar Leiden en vandaaruit naar het Transferium aan de
A44. In een tweede fase komt er nog een verbinding tussen het Transferium en
Katwijk. Het gaat om een zogenaamde lightrailverbinding, dat wil zeggen een
combinatie tussen trein en tram. De voertuigen kunnen buiten de bebouwde kom een
snelheid bereiken van zo’n 100 kilometer per uur, terwijl ze binnen de bebouwde
kom ongeveer net zo hard rijden als een stadstram. ‘De RijnGouwelijn is het
eerste traject in Nederland waar met lightrailmaterieel over het bestaande spoor
gereden zal worden’, zo licht het projectbureau RijnGouwelijn toe. De RGL gaat
in 2003 voor het eerst rijden op het bestaande spoor tussen Alphen aan den Rijn
en Gouda. Het gaat hierbij om een proef. Het definitieve traject moet nog worden
vastgesteld. In 2010 moet de lijn zijn definitieve vorm krijgen. ‘Waar de
RijnGouwelijn vanaf Transferium A4 tot het Transferium bij de A44 door de stad
rijdt, wordt zoveel mogelijk dubbelspoor aangelegd’, aldus een toelichting van
van R. van der Werff, procesmanager van de RGL.

Economie

Het projectbureau RijnGouwelijn verwacht dat de aanleg van de verbinding de
economie van de steden binnen het gebied stimuleert. Zo zal de prijs van huizen
in de buurt van haltes met ongeveer 10 procent stijgen, de huurprijzen van
nabijgelegen kantoren met 100 procent en die van winkels zelfs met 200 procent.
De organisatie leidt dat af uit ervaringen die elders met lightrail zijn
opgedaan. Ook wordt een gunstige invloed verwacht op detailhandel en zakelijke
dienstverlening. ‘De relatie tussen een lightrailinvestering en de economie is
niet eenzijdig; beiden versterken elkaar’, zo constateert de organisatie. Het is
de bedoeling dat de haltes van de RGL worden gesitueerd op plekken waar ook
mogelijkheden zijn om hoogwaardige kantoorvoorzieningen te bouwen en nabij
plekken met woonwijken zoals het centraal station van Gouda. Verder komen er
haltes in het Groene Hart, waar de verbinding voor een deel doorheen loopt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels