nieuws

Demag introduceert 60 tons cityclass-kraan

bouwbreed

velddriel – Demag Mobile Cranes uit Velddriel heeft onlangs zijn nieuwe kraan AC60 geïntroduceerd. Deze 60 tons telescoopkraan stamt uit de compacte cityclass-range en vult het gat tussen de AC50 en AC80. De eerste twee kranen van dit nieuwe type zijn kortgeleden uitgeleverd aan Peinemann uit Hoogvliet.

Demag is de enige producent die al jaren met succes inzet op de ontwikkeling van kranen in het zogeheten cityclass-concept. Deze ‘all terrain’ (AT)-kranen hebben dezelfde mogelijkheden als andere AT-kranen maar zijn beduidend compacter. Daardoor zijn ze ook inzetbaar op plaatsen waar de manoeuvreerruimte beperkt is zoals vaak op de bouw of in bedrijfshallen. Hun compactheid danken de cityclass-kranen aan het ontwerp, dat uitgaat van een kortere onderwagen en alleen een bovencabine. De bediening van de kraan zelf, maar ook het transport over de weg vindt dus plaats vanuit dezelfde cabine. Met de introductie van de AC60 presenteert Demag weliswaar een 60 tons kraan, maar de tabel is volgens Demag zeker te vergelijken met een goede 70 tons kraan. De prestatie wordt behaald door een telegiek met verpenningssysteem met slechts één cilinder. Voor een kraan in deze klasse beschikt de AC60 over een uitzonderlijke gieklengte van 50 meter. De AC60 is zodanig geconstrueerd dat de giek zelfs onder belasting uitschuifbaar is. Uniek is ook dat het laatste deel van de hoofdmast onder een hoek verstelbaar is tot 25 graden. De lange giek op zichzelf voorkomt al vaak de inzet van het giekverlengstuk. Door de hoekverstelling echter zal het gebruik van het giekverlengstuk minder vaak nodig zijn, met als resultaat veel tijdwinst op de bouwplaats.

Intoetsen

Demag heeft de kraan uitgerust met een geavanceerd bedieningssysteem dat in eigen beheer is ontwikkeld. IC-1, zoals Demag het systeem noemt, onderscheidt zich van de bestaande bedieningsystemen doordat het zeer uitgebreide informatievoorziening koppelt aan een grote gebruiksvriendelijkheid. Zo is het intoetsen van allerlei codes overbodig geworden en kan de machinist via een touchscreen meteen over de noodzakelijke informatie beschikken. Het IC-1 systeem biedt de machinist verder de mogelijkheid om onverhoopte storingen zelf op te sporen, diagnoses te stellen en eventueel met hulp op afstand de storingen te verhelpen. De AC 60 is in alles een echte cityclass-kraan. Dat wil zeggen: compact en wendbaar. De transportbreedte beperkt zich tot 2,55 meter en de totale lengte is nog geen 10 meter. De onderwagen is in vergelijking met die van een conventionele 60 tonner daarmee al gauw zo’n 2 tot 2,5 meter korter. De draaicirkel bedraagt met onafhankelijke achterwielbesturing slechts 8,5 meter en is daarmee ook de kleinste in zijn klasse. Een heikel punt in de kraanwereld vormt veelal de aslast van het materieel dat over de weg moet worden vervoerd. Nu het Nederlandse wegennet op steeds meer plaatsen is voorzien van meetlussen, bedenken de bedrijven zich wel twee keer voor ze met een te zware kraan de weg op gaan. De AC 60 en ook de andere kranen uit de cityclass-range blijven allemaal onder de maximale aslast van 12 ton. De compactheid, de gieklengte, de sterke hijstabel en de ruime gebruiksmogelijkheden waren voor Peinemann uit Hoogvliet de argumenten om voor de AC 60 te kiezen. Peinemann heeft een belangrijk deel van zijn werkzaamheden in de petrochemische industrie. Door de compactheid van deze sterkste cityclass-kraan kan het kraanbedrijf op dit type bedrijfsterreinen, dat doorgaans wordt gekenmerkt door beperkte manoeuvreerruimte, toch zijn werk doen.

Montagespits

Peinemann heeft de AC 60 laten voorzien van een montagespits. Dit eenvoudig aan te koppelen hulpmiddel is exclusief voor de Demag kranen en is met name bedoeld voor het hijsen in binnenruimten. De montagespits maakt het mogelijk om met het hijsblok boven de onderste kopschijven te komen waardoor de last tot net onder het dak kan worden gehesen. Het leveringsprogramma van Demag Mobile Cranes omvat sinds kort ook een 100 tons kraan die leverbaar is met een zesde gestuurde en geveerde as. De 100-tons kranen blijven standaard voorzien van vijf assen. Behalve dat de zesde as een gunstigere tabel oplevert, wordt door deze as de aslast aanzienlijk verlaagd en kan de kraan meer ballast meenemen. Een extra en dus duur transport wordt hiermee voorkomen. Deze zesde as is demontabel. Wanneer de kraan moet worden ingezet op locaties met beperkte manoeuvreerruimte is deze in korte tijd te demonteren. Een andere primeur van Demag betreft een nieuwe spanlift voor zijwaartse afspanning van mobiele kranen. De zijwaartse spanlift is leverbaar voor kranen vanaf 350 ton en voorkomt zijdelingse uitbuiging. Door de kranen uit te rusten met de zijwaartse spanlift kan volgens Demag de oorspronkelijke capaciteit tot een factor 3 worden vergroot.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels