nieuws

Bouwput Prinsenhof is vooral heel erg groot

bouwbreed

den haag – ‘Het is vooral de omvang van de bouwput die dit werk bijzonder maakt’, zegt J. Wals, hoofdopzichter van CBB voor SFB Vastgoed, over het project Prinsenhof in het Beatrixkwartier in Den Haag. De bouw is in drie bouwfasen opgedeeld en de oplevering staat gepland voor het najaar van 2003. De totale kosten van het complex zijn nog niet bekend, maar de investeerder en de aannemerscombinatie lijken geen risico’s te nemen, ook niet wat betreft de bouwtechniek.

Het project is zo groot, dat het in deelprojecten moest worden opgesplitst. In april of mei van volgend jaar begint de uitvoering van drie woontorens. De vier kantoortorens en het hotel zijn dan al een eind gevorderd. Volgens hoofdopzichter Wals wordt de hoogste toren 110 meter, tot aan de spitsen. Dat is nog hoger dan de bewoners van de naastliggende woonwijk vreesden. Zij maakten in 2001 bezwaar tegen de komst van een toren van 95 meter hoog en 45 meter breed. ‘De afspraak was een ranke toren’, schrijft de werkgroep Bezuidenhout-Midden in een protestbrief. De gemeente ging echter akkoord met een dubbele toren. Als het gebouw gereed is, verschuift de enorm lange schaduw van de toren in de loop van de dag over Prinsenhof zelf en de woonwijk Bezuidenhout-Midden.

Prettige sfeer

Het ‘masterplan’ voor het gehele Beatrixkwartier is ontworpen door de Spaanse stedenbouwkundige Joan Busquets. Het houdt rekening met een licht gebogen Beatrixlaan en open gebouwen met binnenhoven, zogenaamde ‘corporate gardens’. Daar zou een prettige sfeer moeten komen en ‘ruimte voor rust en ontspanning in de hectiek van de stad’ volgens een folder van SFB Vastgoed, de beheerder die werkt in opdracht van de financier en belegger, de Stichting Bedrijfspensioenfonds voor de Bouwnijverheid. Aan de afbeelding van de maquette in de brochure is niet af te lezen hoe de drie relatief kleine binnenhoven een prettige omgeving kunnen worden. De gevel aan de Beatrixlaan is recht en gesloten, met brede open atria onder dwarsverbindingen tussen de kantoortorens. De wind zal regelmatig tussen de torens door gieren, de zon zal de ‘gardens’ waarschijnlijk nauwelijks bereiken. Echte tuinen kunnen het niet worden, de relatief kleine binnenhoven op het dak van de tweelaagse parkeerkelder. De verbindingen tussen de kantoortorens en woontorens zullen waarschijnlijk veel zon wegnemen. Toch zijn de gemeente Den Haag, de ontwerpers en opdrachtgever overtuigd van het concept.

Gepasseerd station

De bezorgdheid van de werkgroep Bezuidenhout-Midden, dat de kantoorkolossen negatieve gevolgen voor de stedelijke woonomgeving zullen hebben, lijkt niet helemaal ongegrond. Die bezwaren zijn echter een gepasseerd station; de uitvoering van Prinsenhof is een feit. In het complex komt 60.000 vierkante meter kantoor, 209 appartementen, 1070 parkeerplaatsen, 10.000 vierkante meter hotel (tweehonderd kamers) en 2000 vierkante meter winkels, horeca en dienstverlening. Drie architecten hebben elk een deel van het complex uitgewerkt. Kees Rijnboutt van de Architectengroep uit Amsterdam ontwierp de woontorens, Rob Ligtvoet van Kraayvanger Architecten uit Rotterdam de kantoortoren en Hans van Beek van Atelier Pro de overige kantoren en bedrijfsgebouwen. De verschillen tussen de ontwerpen zijn klein, de torens zijn allemaal strak en rechthoekig. De gevels zijn van baksteen en vertonen een ritme van kleine en grote zwarte ‘gaten’: ramen, balkons, entrees en atria.

Bouwteams

De gemeente Den Haag heeft de grond in 1998 aangekocht. Hij is ingebracht in een privaat-publieke samenwerking. De bestaande bebouwing is gesloopt, evenals een school ten noorden van het complex. Daar staan nu de bouwketen. Hoofdopzichter Wals heeft vanuit zijn kamer een bijna compleet overzicht over de bouwput. Hij legt uit dat er drie bouwteams zijn, voor de hoge toren, de kelder, het hotel en de drie kantoortorens. De bouw van de appartementen begint in april of mei volgend jaar. De totale bouwtijd van het gehele project is ongeveer 3,5 jaar en de opdrachten worden per bouwdeel gegund aan de aannemerscombinatie Ballast Nedam en BAM. Hoewel de prijs nog niet bekend is, bouwen zij zeer waarschijnlijk ook de woontorens. ‘Als het financieel niet uitkomt, voorziet het contract in de mogelijkheid om een andere aannemer uit te nodigen. Maar dat is lastig, meerdere aannemers op een aaneengesloten bouwproject zoals dit’, vertelt Wals. De totale investering van het gehele project is nog niet bekend, maar het lijkt er niet op dat de investeerder en de aannemerscombinatie onnodig risico nemen. Het hotel is al ‘bezet’ door Golden Tulip Hotels. Volgens algemeen directeur mr. W.M.J. van den Dijssel maakt het gebouw een ‘architectonische statement’. ‘Het is groot, maar met een menselijke schaal.’

Polyurethaan

Bouwtechnisch valt er niet veel bijzonders over het project Prinsenhof te vertellen. De hoge toren wordt gebouwd met prefab elementen en een gevelbekleding van steenstrips. De andere gevels krijgen een gemetseld buitenblad van roodbruine baksteen. In de hoge toren komen voorgespannen kanaalplaatvloeren. Ook worden Omnia plaatvloeren toegepast, met polyurethaan om gewicht te besparen. De fundering bestaat uit in de grond gevormde palen. Elders in Den Haag komen dikwijls problemen voor met grondwater, maar ondanks de omvang blijft de bouwput van Prinsenhof droog. ‘De bodem bestaat uit fijn zand, dat is prettig werken. Het is geen modderput’, aldus hoofdopzichter Wals. De stalen damwanden worden verloren, want de ruimte tussen de openbare weg en de bouwput is te klein om ze te trekken. De groutankers moeten echter wel verwijderd worden, omdat ze in de grond van de gemeente zitten. Rondom het gebouw lopen brede stroken met leidingen. Energiebedrijf Eneco moest een hoogspanningsleiding en trafo’s verplaatsen. Ook brak een asbestwaterleiding naast de bouwput onder het gewicht van een kraanwagen. Voor een bouwproject van deze omvang zijn het echter incidenten. De uitvoering verloopt volgens plan. De bouwput van het project Prinsenhof. ‘Ruimte voor rust en ontspanning in de hectiek van de stad’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels