nieuws

Wegenbouwer die de ruimte krijgt, blijkt heel snel

bouwbreed

hardinxveld-giessendam – Het is gelukt het hele wegdek van de westbaan van de A27 over 12 kilometer tussen Lexmond en Gorinchem in negen dagen te vervangen. Daarmee is aangetoond dat volledige, maar kortdurende afsluitingen bij werk aan de weg effectief zijn.

Als de vervanging van het wegdek op de gangbare wijze – met beperkte afsluitingen – zou zijn aangepakt, hadden de werkzaamheden minstens een jaar geduurd. Afgelopen zondag om 4 uur ‘s-middags kon de westelijke rijbaan van rijksweg A27 (Utrecht -Breda) weer voor het verkeer worden opengesteld. Negen dagen lang was de rijbaan afgesloten geweest om werknemers van BAM NBM Wegenbouw en Heijmans Wegenbouw in de gelegenheid te stellen het wegdek op de twee rijstroken met vluchtstrook te vervangen. Werkvoorbereider G. Akster van BAM NBM: ‘Wat ons betreft hadden we nog eerder klaar kunnen zijn. Maar een tweede combinatie die ook op de weg bezig was, bleek niet eerder zover te zijn. Dus werd het zondagmiddag.’

Logistiek

Het werk is gelopen zoals voorzien bij het maken van de plannen. Volgens Akster zijn er wel wat kleine dingen geweest die anders zijn gelopen, maar die hebben de uiterst gedetailleerde planning niet in de war kunnen sturen. Uiteraard is hij blij dat het goed gelopen is. Ten eerste betekent het dat geen boete hoeft te worden betaald. Elk kwartier later opleveren dan in het contract met Rijkswaterstaat staat vermeld (maandagochtend 5 augustus om 5 uur in de ochtend) zou 22.000 euro hebben gekost. Bovendien is het goed om te weten dat de werkwijze die vooraf is verzonnen ook in de praktijk goed blijkt te werken. De logistiek van het transport is allesbepalend geweest voor de goede gang van zaken. Er is gefreesd, oud asfalt afgevoerd en nieuw (zoab) aangevoerd en gelegd. Tevens zijn de verlichting en de vangrail vervangen. Ook de betrokken mensen van Rijkswaterstaat zijn goed te spreken over het succes.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels