nieuws

Partnership tussen bedrijven lijkt op huwelijk

bouwbreed

Partnership tussen bedrijven lijkt op huwelijk

De parallel met een huwelijk is best te trekken. Bedrijven erkennen in een partnershiprelatie een wederzijdse afhankelijkheid en besluiten voor een langere periode bij elkaar te blijven. Voldoende communiceren en ook het continue evalueren en bijstellen van de doelstellingen zijn de broodnodige ingrediënten voor langdurig plezier.

Doelstellingen vaststellen, evalueren en bijstellen zorgen voor het prestatiegerichte karakter van een partnershipovereenkomst. Globaal zijn de drie doelstellingen, waarop de partnershipovereenkomst is gebaseerd kostenreductie, logistieke besturing en productontwikkeling. Het tweede ingrediënt is communicatie. In een normale klant/leverancier-relatie ziet men vaak, dat de verkoper van de leverancier en inkoper van de klant met elkaar communiceren en ieder voor zich verantwoordelijk zijn voor de communicatie binnen hun bedrijven. In de partnershiprelatie zien we communicatielijnen op verschillende niveaus: verkoper/inkoper, projectleiders, voorbereiders/tekenaars, calculators en directie. Al deze communicatielijnen worden vastgelegd in de overeenkomst. Ook de wijze van communiceren alsook de intensiteit (overlegstructuur) wordt beschreven. Het zal duidelijk zijn dat het niet alleen gaat om communicatielijnen en het vaststellen van doelstellingen. De partnershipovereenkomst is een stuk maatwerk, dat gebaseerd is op vele facetten van het relatiemanagement.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels