nieuws

En nu maar wachten tot er schepen komen

bouwbreed

brussel – In Strépy-Thieu in Midden-België wordt vandaag (vrijdag)na een bouwtijd van twintig jaar de reusachtige scheepslift op het Centrumkanaal plechtig in gebruik genomen. Het gevaarte is 117 meter hoog, 130 meter lang en 81 meter breed. De lift kan tegelijkertijd tweeÊbinnenvaartschepen van maximaal 1350 ton verwerken, dat wil zeggen. 72 meter hoger of lager brengen.

Aan het bouwwerk hangt een prijskaartje van 647 miljoen euro. Daarbij komen nog de kosten om het Centrumkanaal (Canal du Center) ter plaatse te verleggen en te verbreden. Het besluit om het kanaal te moderniseren, werd reeds in 1954 genomen. Niettemin bestaat er grote twijfel over het nut van de scheepslift en de opknapbeurt voor het Centrumkanaal. Toen de kolen- en staalindustrie in Wallonië nog op volle toeren draaide, was er een druk verkeer op dit kanaal. Maar na de sluiting van de kolenmijnen en de afslanking van de staalindustrie in Wallonië, viel de scheepvaart er zeer sterk terug. De reeks oude sluizen zouden de paar binnenschepen die nu dagelijks passeren, gemakkelijk hebben aangekund.

Opleving

Maar omdat Zeebrugge miljarden staatssteun toegestopt had gekregen voor de modernisering van zijn haven, stond Wallonië erop voor hetzelfde bedrag gecompenseerd te worden. Uiteindelijk heeft de bouw van de scheepslift, die wel een toeristische voltreffer belooft te worden, drie keer zoveel gekost en tientallen aannemers en onderaannemers jarenlang werk bezorgd. In 1992 moesten de werken aan de scheepslift worden onderbroken wegens gebrek aan geld. In 1994 werd Sofico (Société Régionale de Financement Complémentaire des Infrastructures) opgericht, een financieringsmaatschappij die ervoor zorgde dat de bouw van de scheepslift kon worden hervat. Sofico zette meteen vaart achter de werken. Zonder ingrijpen van deze maatschappij zoudenÊde scheepslift en de aanpalende infrastructuurwerken aan het kanaal pas in 2012 zijn voltooid. Vrijdag wordt met groot vertoon de scheepslift in gebruik genomen. De Waalse regering verwacht dank zij de scheepslift en het vernieuwde kanaal een geleidelijke economische opleving van de streek rond La Louvière, die sedert de ineenstorting van de kolen- en staalindustrie klinisch dood lijkt.

Vervolg

Indien de werkzaamheden aan het kanaal een vervolg krijgen in Frankrijk, zou de scheepslift kunnen dienen als onderdeel van een belangrijke vaarroute tussen Noord-Frankrijk en het Ruhrgebied. Maar dat kan nog wel een hele tijd duren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels