nieuws

Duitsers scoorden wisselend bij aanbestedingen

bouwbreed

den haag – In de Bos-boekhouding, waarvan een flink deel inmiddels in het bezit is van de Cobouw-redactie komt ook een aantal Duitse aannemers voor. Met wisselend succes deden zij mee aan het aanbestedingsspel.

Dat voormalig Philip Holzmann-dochter Dubbers Malden in de schaduwboekhouding van Koop Tjuchem voorkomt, zal inmiddels niet veel mensen meer verbazen. Het ging immers om een Nederlands bedrijf dat werd overgenomen door de Duitse bouwreus, maar stevige wortels had in de Nederlandse bouw- en aanbestedingstraditie. Anders ligt dat met Strabag, dat in Dordrecht een eigen vestiging heeft. Van 1996 tot 1998 werkte het bedrijf strategisch samen met de Noord-Hollandse aannemer Seignette en in die periode komt het met vier projecten voor in de Bos-boekhouding. Bouwreus Hochtief staat één keer vermeld: bij de aanbesteding van de infrastructuur rondom de D-Pier op Schiphol. Het bedrijf zou halverwege 1999 225.000 gulden uitgekeerd krijgen van de zogenaamde Schipholacht; een samenwerkingsverband van acht aannemers die volgens klokkenluider Ad Bos alle werken rondom de nationale luchthaven onderling probeerde te verdelen. Ook Ballast-Nedam, waarvan Hochtief de grootste aandeelhouder is, maakt deel uit van die club.

Scherpe prijs

Bij hetzelfde project staat ook Teerbau vermeld; de Duitse wegenbouwer die begin jaren ’90 de eerste schreden zette op de Nederlandse markt en snel daarna een aantal werken kreeg gegund tegen een scherpe prijs. Volgens de overlevering sloten vervolgens de gelederen van de bouwers zich en kreeg de Duitse bouwer geen asfalt en andere bouwstoffen meer geleverd van Nederlandse centrales. Daarop besloot het bedrijf een eigen asfaltcentrale te bouwen in Utrecht. Maar die was geen lang leven beschoren. Omwonenden begonnen een milieuprocedure vanwege stankoverlast. De voorlopige vergunning werd door de rechter ingetrokken en in 1999 moest Teerbau de asfaltcentrale sluiten.

Afkoopsom

Op de Teerbau-pagina in de Bos-boekhouding staan nog vier andere projecten vermeld. Bij de reconstructie van de A4 in Noord-Holland in 1996, een project van een kleine 10 miljoen gulden, werd het bedrijf afgekocht met 150.000 gulden om niet in te schrijven. Een paar maanden later bij de reconstructie van de Stramanweg voor het Amsterdams Grondbedrijf, kon het bedrijf een afkoopsom van 120.000 gulden tegemoet zien. In 1998 werd Teerbau wel de reparatie van de A12 gegund, voor een aanneemsom van 7.648.000 gulden. Dat gebeurde in combinatie met Bruil-Ede. Daarvoor hield Koop Tjuchem werk tegoed bij een volgende aanbesteding. Of die schuld nog is ingelost vermeldt de boekhouding niet. Toen was hij al in vuilniszakken gedeponeerd op de stoep van klokkenluider Ad Bos. Althans, dat is de lezing van broer Cok Bos in zijn boek ‘Bouwfraude’ en vermoedelijk zal Ad Bos, mocht de enquêtecommissie hem daar vandaag naar vragen, hetzelfde antwoord ten beste geven.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels