nieuws

Wereldwijd interesse voor rad als Londen Eye

bouwbreed

londen – Van Sydney tot Las Vegas bestaat belangstelling voor het bouwen van een eigen versie van het Londen Eye, het door het Nederlandse Hollandia gebouwde reuzenrad aan de oever van de Theems in Londen.

‘Er is inderdaad voortdurend overal belangstelling, wij zijn door diverse steden en bedrijven benaderd en ik heb ook hier en daar wel eens een presentatie gezien. Maar tot nu toe is het nog nergens tot een echt plan gekomen, wij hebben er in ieder geval nog geen enkele nieuwe opdracht voor gekregen’, aldus M. Smits van Hollandia in Krimpen, destijds projectleider bij de bouw van het Londen Eye. Het Eye, officieel het Millennium Wheel, is in korte tijd uitgegroeid tot één van de grootste toeristische attracties van Groot-Brittannië. Dagelijks maken zo’n 18.000 mensen de dertig minuten durende tocht die tot op 150 meter hoogte voert. Sinds het wiel, na enkele technische problemen, in februari 2000 is gaan draaien, zijn al miljoenen mensen rond geweest. Het reuzenrad is gebouwd naar een ontwerp van de architecten David Marks en Julia Barfield. ‘Maar het hele technische ontwerp is door ons gedaan’, aldus Smits. ‘Wij hebben het Wheel ook opgezet, terwijl de opvallende gondels zijn geleverd door een Frans bedrijf waarmee we een joint venture hebben gesloten. Wij hebben daarmee heel veel ervaring en expertise binnen gehaald, ik denk niet dat men ergens eenzelfde rad kan bouwen zonder ons erbij te betrekken. Bovendien hebben wij de auteursrechten op het technisch ontwerp.’

Vergunning

Gezien het succes willen de eigenaren, het museum Tussaud en de luchtvaartmaatschappij British Airways, eerst proberen de tijdelijke vergunning voor de Londense lokatie permanent te maken. De huidige loopt vijf jaar na de ingebruikname begin 2000 af, maar de beide bedrijven willen het rad graag laten staan. Niet alleen is dat goed voor het toerisme, maar ook kunnen ze dan hun investering verder terugverdienen. Nadat het reuzenrad in Parijs moest verdwijnen, kan alleen Wenen een dergelijke attractie op permanente basis bieden. Daarnaast echter praten beide bedrijven vrijwel voortdurend met gegadigden uit andere steden die het Millennium Wheel willen ‘kopiëren’. Recent zijn weer vertegenwoordigers uit Las Vegas, Melbourne en Sydney naar Londen gekomen, terwijl er ook belangstelling is vanuit China. Smits van Hollandia weet daarvan, maar blijft voorlopig zelf met beide benen op de grond staan. ‘We krijgen hier ook heel wat telefoontjes, maar tot nu toe blijft het bij ideeën. Het is een zeer omvangrijk project om zo’n reuzenrad ergens neer te zetten, los nog van de kosten. Ik wacht liever even af tot ik echt een opdracht in mijn zak heb.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels