nieuws

Vraag naar droge en natte infra groeit

bouwbreed

den haag – De vraag naar droge en natte infrastructuur in ons land is heel groot. Dat blijkt uit alle brieven die kabinetsinformateur Piet Hein Donner en de drie kabinetsonderhandelaars uit alle hoeken krijgen.

De provincie Limburg is een van de meest concrete als het om de vraag naar wegen gaat. De A2, de slagader voor Limburg leidt aan ernstig infarct en behoeft derhalve op verscheidene punten dringend verbetering, zo laten de voorzitter van de Kamer van Koophandel Zuid-Limburg en oud-kamerlid Thijs Wöltgens samen met de voorzitter van de Limburgse werkgevers Vereniging Nijhuis en de gouverneur Berend Jan baron van Voorst tot Voorst weten. Limburg is daarbij bepaald niet zelfzuchtig. Het ombouwen van de ruit van Eindhoven naar 4 x 2 rijstroken staat net zo hoog op de verlanglijst als de uitbreiding naar 2 x 3 rijstroken van het traject Grathem-Urmond. En natuurlijk is de traverse door Maastricht een speerpunt.

Dotteren

Gelderland en Overijssel zijn minder concreet. Die wijzen er gezamenlijk op dat de verkeersaders in Oost-Nederland hard toe zijn aan ‘dotteren en by-passes’. Dat is niet alleen goed voor hun eigen landsdeel, maar ook voor het westen omdat de afwikkeling van de goederenstromen naar het Duitse achterland stagneren als er niets gebeurt. Daarnaast zijn aanpakken van waterwegen en nieuwe spoorverbindingen nodig. Het Centraal Overleg Vaarwegen, de club van verladersorganisatie EVO, Vereniging van Waterbouwers VBKO en Koninklijke Schippersvereniging Schuttevaer, houdt uiteraard een warm pleidooi voor de waterwegen. Voorzitter Jan Terlouw stipuleert nog maar eens dat uit onderzoek blijkt dat er momenteel 130 miljoen euro te weinig wordt geïnvesteerd in de vaarwegen.

Watertransport

Het COV rekent voor dat juist investeringen in watertransport de beste kosten/batenverhouding hebben, beter dan wegen en heel veel beter dan spoor. Nu al wordt 40 procent van het containervervoer over water afgehandeld en steeg het totale transport over water van 250 naar 278 miljoen ton. Met beperkte investeringen kunnen de vaarwegen gemakkelijk een verdubbeling van het goederenvervoer aan, meent COV. Daarbij gaat het vooral om verdieping van vaarwegen, verruiming van sluizen en bruggen. De lobby-club voor het spoor Railforum wil rails erbij. ‘Mobiliteitsgroei vraagt om rail’ is de slagzin, waaronder wordt gepleit voor een integrale visie op investeringen in railvervoer vanaf 2020. Want, zo weet de club uit ervaring, zo lang duurt het vaak voordat ideeën zijn uitgewerkt en de uitvoering kan beginnen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels