nieuws

A.P. van den Berg demarreert met Autocoson

bouwbreed

heerenveen – IJsselmeerbeton uit Lemmer heeft de primeur. Sinds april werkt deze Friese onderneming met het eerste Autocoson sondeerapparaat van de Heerenveense machinefabriek A.P. van den Berg. ‘Het voldoet zo goed dat ze geen tijd hebben om terug te komen voor een paar kleine dingetjes’, zegt algemeen directeur ing. E. Welling van Verenigde bedrijven Van den Berg Heerenveen BV.

Door de introductie van de gepatenteerde Autocoson ligt de Friese onderneming anderhalve straatlengte voor op de concurrentie, vindt de algemeen directeur. Het sonderen gaat nu volautomatisch, want de gegevens worden optisch, ofwel draadloos, naar boven gestuurd en ook is het systeem gerobotiseerd, zodat de sondeerbuizen automatisch aan elkaar wordengeschroefd. Met zo’n voorsprong startte ing. A.P. van den Berg in 1968 ook. De zwaarste sondeerapparatuur kon destijds 10 ton drukken, maar de markt was zich aan het verbreden. Er kwam vraag naar apparaten van tussen de 2 en 20 ton. ‘Mijn toenmalige werkgever vond echter dat 20 ton absurd was en dat je met een tientons apparaat ook 2 ton kon drukken’, memoreert Van den Berg, nu president directeur van de Verenigde bedrijven Van den Berg Heerenveen BV. De vraag uit de markt en de reactie van zijn werkgever daarop, deden hem besluiten een eigen bedrijf te starten. Hij ontwikkelde een twintigtons sondeerapparaat, in een vrachtauto ingebouwd en aangedreven door de dieselmotor van de wagen. De vrachtauto diende als contragewicht bij het sonderen.

Overtuigen

Waar de markt in eerste instantie echt niet aan wilde, was het gebruik van de dieselmotor van de vrachtauto om de hydraulische installatie aan te drijven. Van den Berg kon praten als Brugman. Hij kreeg aanvankelijk echter geen voet aan de grond. ‘Maar omdat de sondeerauto regelmatig verplaatst moest worden en daarvoor een warme motor optimaal was, kon ik een eerste klant overtuigen’, herinnert de nu 77 jarige ondernemer zich nog levendig. Die eerste sondeerauto overtuigde de markt snel. Binnen de kortste keren regende het bestellingen. Nu exporteert de Friese onderneming naar tachtig landen, ‘en dat zijn allemaal landen waar de techniek ver ontwikkeld is’, aldus Welling. Daarnaast kan de standaard sondeerauto nu tot dertig ton drukken, terwijl het bedrijf bezig is de capaciteit te vergroten naar veertig ton om verticale bodemwarmtewisselaars (VBWW) sneller en dieper in de bodem te drukken. Maar ook ontdekte de offshore olie-industrie al snel het Heerenveense bedrijf. Eind jaren zestig waren twee platforms gekanteld omdat ze niet goed gefundeerd waren. ‘Dat kwam door onvoldoende bodemonderzoek’, stelt Van den Berg. Daardoor ontstond een geweldige behoefte naar betrouwbaar zeebodemonderzoek, waar de Friese ondernemer op inhaakte. In vier maanden tijd ontwikkelde zijn bedrijf een apparaat dat op vijftig meter diepte twaalf sonderingen kon uitvoeren. Alleen de buizen moesten ingeschroefd worden door een duiker. De meetapparatuur werkt elektrisch, waardoor onder in de punt van de conus gemeten kan worden. Dat vergroot de nauwkeurigheid met sprongen. Een volgende spectaculaire stap was roterend sonderen, dat nu de basis is voor bijna alle zeebodemsondeerapparatuur.

Diepte

Nu worden er systemen geproduceerd die op een diepte van 3000 meter sonderen en ‘werken we aan een systeem dat op 6000 meter sondeert, in samenwerking met de universiteit van Siegen’, aldus Welling. De sondeermethode op land wordt sinds een aantal jaren ook toegepast voor het plaatsen van VBWW’s. Die worden de bodem ingedrukt tot diepten van 40 meter, ‘omdat je daar voldoende warmte behaalt’, geeft Van den Berg aan. Deze activiteiten heeft de ondernemer ondergebracht in het bedrijf Duurzame Energie (D.E.), want behalve het ontwikkelen van technieken, importeert deze onderneming ook de Oostenrijkse Heliotherm warmtepompen. ‘We zijn sinds februari één van de vier door de Stichting Kwaliteitskeur Warmtepompen gekwalificeerde Nederlandse leveranciers van warmtepompen’, vervolgt de president directeur, die duurzame energie al jaren als stokpaardje heeft. Onder meer ontwikkelde hij een aan de onderkant geïsoleerde vloerslang die een hoger rendement heeft. Ook levert D.E. totaalsystemen en componenten voor verwarmen en koelen. Het indrukken van de VBWW’s was ook één van de aanleidingen voor de Autocoson. ‘Dat kun je heel goed gerobotiseerd doen, omdat je geen gegevenstransport hebt via een kabel’, stelt Welling.

Windmolens

Met de nieuwe vinding heeft het bedrijf een flinke voorsprong op de concurrentie. De beide directeuren verwachten dan ook niet dat de Friese onderneming last zal hebben van de economische dip. Sterker nog; de onderneming heeft net een flinke uitbreiding van het bedrijfspand gerealiseerd. ‘We zien onze markt nog steeds verbreden. Er zijn plannen voor windmolens van zes megawatt op zee. Die moeten heel goed gefundeerd worden, omdat ze alleen al 184 meter boven de zeespiegel uitsteken. Daar is weer veel bodemonderzoek voor nodig’, verwacht Welling. Kerngegevens

Werkmaatschappijen Machinefabriek A.P. van den Berg, Ingenieursbureau A.P. van den Berg, A.P. van den Berg Hydronics, A.P. van den Berg Duurzame Energie.

Opgericht 1968

Omzet 150.000 Euro (1968) 8 miljoen Euro (2002)

Regio Wereldwijd

Winst Fluctueert, afhankelijk van de research en development kosten.

Missie Probeert zich dienstbaar te maken aan de samenleving, zaken te maken die nuttig zijn en bijdragen aan het welzijn van mensen.

Keurmerken ISO 9001, VCA **(Hydronics), Kwaliteitskeurmerk warmtepomp en EPA (Energie Prestatie Advies) (Duurzame Energie).

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels