nieuws

Fabrikant BMW maakt werk van waterstofmotor

bouwbreed

den haag – Een studie leerde BMW dat de opbouw van een waterstofinfrastructuur geen noemenswaardige problemen oplevert. De Duitse autofabrikant ontwikkelde een verbrandingsmotor die vloeibare waterstof verstookt. De benodigde infrastructuur wijkt volgens BMW weinig af van die voor de conventionele autobrandstoffen.

De distributie van vloeibare waterstof kan via de bestaande tankstations lopen. In een meer exotisch plan oppert BMW bevoorrading met luchtschepen. De tankstations moeten het waterstof bewaren bij een temperatuur van min 253 graden Celsius. Zodra deze infrastructuur in bedrijf is staat volgens de fabrikant niets meer de komst van waterstofauto’s in de weg. Wel moet nog een oplossing worden gevonden voor het eigenlijke tanken. Waterstof in de vorm van gas moet onder druk blijven, in vloeibare vorm moet het onder lage temperatuur blijven. BMW gaat ervan uit dat de waterstofmotor beter aanslaat dan brandstofcellen. Op niet al te lange termijn wil de fabrikant zijn model 745h met een waterstof- of benzinemotor. Tanken van waterstof zou niet meer dan drie minuten in beslag nemen. Tijdens dat proces stromen waterstofdruppels via een drukverzegelde koppeling in de tank. Daar beperkt een vriessysteem het verdampen van de waterstof. Vriezen gebeurt met koude lucht die vrijkomt als de vloeibare waterstof naar de motor stroomt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels