nieuws

Debat over spoorwerk laait op na treinramp

bouwbreed

londen – De Britse minister van transport Byers wil na de treinramp bij Potters Bar het onderhoud van de spoorwegen drastisch reorganiseren. Bij het toekennen van de contracten moet het niet alleen gaan om laagste prijs maar ook om kwaliteit en vooral veiligheid. Bovendien moeten uitbesteder en aannemers anders met elkaar om gaan.

Tegelijk beweert aannemer Jarvis, dat verantwoordelijk was voor de spoorbaan bij Potters Bar, dat er sprake was van sabotage. Jarvis dreigt voor een grote schadevergoeding op te draaien, waardoor de beurskoers maandag weer verder is gedaald. Door het ongeluk bij Potters Bar, waarbij zeven mensen om het leven kwamen, is de discussie over het uitbesteden van onderhoudswerk opgelaaid. Railtrack, het infrastructuurbedrijf, heeft beheer en onderhoud van het netwerk ondergebracht bij een aantal gespecialiseerde aannemersbedrijven. Jarvis is de grootste speler op de markt. Op veel plaatsen langs het spoor kom je ploegen Jarvis-medewerkers tegen die bezig zijn met vernieuwing, onderhoud en reparatie. Tegenstanders van dit systeem beweren steeds dat door deze versnippering de veiligheid in gevaar komt. De ervaring van Potters Bar lijkt hen gelijk te geven. Ondanks twee controles in de week voor het ongeluk waren enkele bouten van een wissel losgeraakt. Later bleek dat ook op andere plaatsen het geval. De sensatiekrant Daily Mirror kocht van een spoorwerker een serie foto’s waarop losgeraakte wissel- en spoorstaafbouten en andere mankementen te zien zijn. De foto’s zouden overal in het land zijn gemaakt. Jarvis’ topman Hyde heeft de zaak nog eens op scherp gezet door te beweren dat er bij Potters Bar sprake was van sabotage, mogelijk van ontevreden spoorwerkers. Volgens Hyde zaten twee stellen bouten los maar was een ander stel juist te vast aangedraaid. De daders moeten geweten hebben dat de wissel daardoor kon lostrillen.

Diskrediet

De politie onderzoekt Hyde’s beweringen maar in spoorkringen wordt er niet veel geloof aan gehecht. Hyde zou het sabotageverhaal juist gebruiken om zijn bedrijf te redden, dat door het ongeval ernstig in diskrediet is gebracht. Minister Byers, die al eerder Railtrack weer onder staatstoezicht stelde, wil nu echter toch actie. In het hol van de leeuw: de bond van spoorwegwerkers Aslef, stelde hij dat drastische veranderingen nodig zijn. ‘Uitbesteder en aannemers moeten op een andere manier met elkaar omgaan. Kwaliteit, waar voor je geld en veiligheid moeten voorop staan, niet de laagste prijs.’ Byers praat daarmee echter ook tegen zichzelf, want hij weigert tot nu toe voldoende staatsgeld in het spoorwegnet te stoppen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels