nieuws

DAF peilt belangstelling voor stille vrachtwagen

bouwbreed

Wanneer de bestuurder de zogeheten fluisterknop indrukt, rijdt de vrachtwagen zonder al teveel lawaai door dicht bewoond gebied. Het systeem is een vinding van DAF. De fabrikant peilt momenteel de belangstelling van de markt.

De gebruikte programmatuur beperkt het toerental tot 1100 en vermindert door middel van vertraagde brandstofinjectie het geluid van de uitlaat. Als gevolg daarvan verandert het injectiemoment, gaat het elektromagnetische ventiel van de injector later open, lopen temperatuur en luchtdruk in de cilinder op. Zo vermindert het geluid van het het verbrandingsproces. Aanleiding voor de ontwikkeling was de Nederlandse wet die voorschrijft dat een bestelwagen na 9 uur ’s avonds niet meer dan 65dBA lawaai mag maken en tussen 11 uur ’s avonds en 7 uur de volgende morgen niet meer dan 60dBA. Mede daarom is de motor nagenoeg volledig ingepakt in geluidabsorberend materiaal zoals geperste katoenvezels. Op de uitlaat zit een extra geluiddemper. Die komt door het indrukken van de fluisterknop in bedrijf. Een deel van de luchttoevoer naar de motorruimte wordt met een schuif afgesloten. Daarmee dreigt het gevaar van oververhitting. De kans daarop blijft evenwel klein omdat het fluistersysteem alleen bij lage snelheden wordt gebruikt. Loopt desondanks de temperartuur te hoog op dan opent een automaat de schuif. Handmatig schakelen veroorzaakt eveneens ontoelaatbaar lawaai. Om die reden wordt de fluistertruck van een automatische versnelling voorzien. Mogelijk kan ook een conventionele versnellingsbak met een automatische bediening worden gebruikt. Het fluistersysteem is overigens niet geschikt voor lichte (bedrijfs)wagens omdat de omkapseling extra gewicht toevoegt. Vertraagde injectie zorgt daarbij voor een verhoogd brandstofverbruik.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels