nieuws

Accutram kan zonder spoorstaven toe

bouwbreed

Transport Design International (TDI) uit het Britse Warwickshire ontwikkelt een lichtgewicht minitram voor openbaar vervoer in binnensteden. De tram kan in beginsel zonder spoorstaven; sensoren volgen een tracé van geleidingsdraden. Desgevraagd levert het bedrijf het materieel ook in gewone uitvoering voor tramrails. Beide varianten vergen een bestuurder die toeziet op de veiligheid.

De tram heeft een elektrische aandrijving en betrekt de benodigde energie uit meegevoerde accu’s. Mede daardoor liggen de exploitatiekosten volgens TDI beneden die van een traditioneel trambedrijf en van zogeheten lightrail. De behuizing is van aluminium en compenseert zo het gewicht van de accu’s. De opbouw bestaat uit honingraatpanelen en is modulair uitgevoerd. Delen die door een botsing zijn beschadigd kunnen dan gemakkelijk worden verwisseld. TDI construeerde tot nog toe één prototype en stelt dat voor aan gemeenten en particuliere bedrijven. De ontwikkelaar rekent met een investering van zo’n 1,6 miljoen euro per kilometer. In dat bedrag zijn de kosten van voertuigen, haltes en benodigdheden voor de kaartverkoop inbegrepen. De voertuigen beslaan een breedte van 1,75 meter en vinden zo gemakkelijk plaats in nauwe straten. De maximale snelheid is 65 kilometer per uur. De gemiddelde snelheid zal zo’n 19 kilometer per uur bedragen. In dat geval gaan de accu’s een dag mee. TDI zoekt nog naar een snellader die de energievoorraad van de accu’s binnen enkele uren ververst. De onderneming wilde aanvankelijk in de loop van dit jaar een werkend systeem in gebruik nemen in Stradford. Die plannen zijn uitgesteld nu de Royal Shakespeare Company het eigen theater wil renoveren. Naar verwacht schuift de realisatie een paar maanden op. Een niet nader genoemd busbedrijf zou het traject willen exploiteren. De railloze variant rijdt op luchtbanden en kan daarmee ook in gebouwen rijden. Op die manier vergroten de mogelijkheden voor de exploitatie. TDI ontving inmiddels kritiek op het systeem van ondergrondse geleidingsdraden. Die zouden kunnen beschadigen door de krachten die het andere verkeer vrijmaakt. Volgens het bedrijf gebeurt dat echter alleen in extreme gevallen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels