nieuws

Spoorviaduct in één weekeinde op zijn plaats

bouwbreed

arnhem – In Arnhem is afgelopen weekeinde de belangrijkste spooronderdoorgang van Arnhem Noord naar het centrum gesloopt en vervangen door het eerste deel van een nieuwe poort. Het oude viaduct was te smal voor de geplande uitbreiding van het spoor erop, de onderdoorgang te smal voor de uitbreiding van de weg eronder.

BV Aannemingsbedrijf Dubbers-Malden uit Beuningen tekende voor de bouw van de Zijpse Poort nieuwe stijl, die afgelopen weekend een technisch hoogtepunt bereikte. In een buitendienststelling van het spoor van zeventig uur, moesten de rails van de oude poort worden verwijderd, de aangrenzende delen van de spoordijk deels worden afgegraven, de oude poort worden gesloopt en het nieuwe brugdek op zijn plaats worden geschoven. Het nieuwe brugdek is de afgelopen twee jaar gebouwd aan de noordkant van de bestaande onderdoorgang. De vorm van de brug lag vast, maar de detailengineering in het design & construct contract moest Dubbers-Malden voor eigen rekening nemen. Projectleider Geert-Jan van Zandvoort: ‘Waar het bestek uitging van eerst slopen van de oude poort en vervolgens gebruik van hulpbruggen tijdens de nieuwbouw, becijferden wij dat het goedkoper was om de nieuwe brug naast de oude te bouwen en daarna op zijn plek te schuiven.’

Onderdoor

Van Zandvoort verduidelijkt de omstandigheden waaronder het brugdek moest worden gebouwd en hoe het op zijn plek is geschoven. Omdat het drukke verkeer geen hinder mocht ondervinden, bouwde de hoofdaannemer onder de bestaande poort door, doorlopend tot de bouwplek voor de nieuwe poort, een verkeersoverkluizing die de ruimte afbakende die het verkeer nodig had. ‘Omdat ook trolleybussen met hun bovenleidingen moesten blijven rijden, hebben we het nieuwe brugdek van voorgespannen gewapend beton over die overkluizing heen op een ondersteunende bekisting gebouwd, 85 centimeter hoger dan waar het dek uiteindelijk komt te liggen.’ Het 5200 ton wegende gevaarte steunde aan de zijkanten op stempeltorens en vijzeltorens. In september en oktober vorig jaar is de bekisting tussen overkluizing en brugdek verwijderd, en is de kolos vervolgens afgevijzeld tot de gewenste hoogte, waarbij het op de schuifbanen voor de schuifoperatie kwam te liggen. Op pagina 3: Staaltje van technisch en logistiek kunnen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels