nieuws

Spaanse tegelwereld al blij met dezelfde omzet

bouwbreed

valencia – De jaarlijkse Spaanse tegelbeurs Cevisama heeft afgelopen week ruim 83.000 bezoekers getrokken, waarbij de Nederlandse handel zoals altijd stevig was vertegenwoordigd. Met drie nieuwe hallen ter beschikking beslaat de beurs in Valencia nu een totale oppervlakte van 84.000 vierkante meter. In 2005 zal de expositieruimte nog verder uitgebreid zijn tot 120.000 vierkante meter.

De Spaanse tegelindustrie floreert, met vooral een verhoogde export van 20 procent naar de Oostbloklanden. Voorzichtigheid blijft echter geboden zo onderstreept F. Diago, president van de ACER, het overkoepelend orgaan voor de Spaanse tegelindustrie. Evenals in Nederland blijft in Spanje de hoeveelheid nieuwbouwprojecten achter bij de verwachting en dat zal direct gevolgen hebben voor de afzet van alle bouwmaterialen, dus ook keramiek. Diago: ‘De bouw heeft zich in Spanje de afgelopen tien jaar zeer spectaculair ontwikkeld. Met als gevolg dat we nu met een overschot van zeker 200.000 woningen zitten die nog verkocht moeten worden’. De verwachte terugval komt uitgerekend in een tijd dat de Spaanse tegelwereld rond Castellon gigantisch veel heeft geïnvesteerd in nieuwe fabrieken om het gres porcellanato verder uit te breiden. Het betreft hoge kwaliteitstegels die na de projectsector steeds meer toegang vinden in de particuliere bouw. Dit is te danken aan de huidige esthetische prestaties, aangestuurd door producenten in Italië. Een verhoging van de export zit er niet in met het oog op de nog altijd instabiele wereldsituatie. De populariteit van Spaanse tegels in de Verenigde Staten groeide gestaag, maar de afname is nu zelfs licht gedaald. Datzelfde geldt voor Nederland, met als opmerkelijk detail dat de omzet juist wel enigszins steeg. Ons land koopt minder tegels maar geeft er wel meer geld aan uit. Volgens de exportcijfers van afgelopen jaar betreft het hier een uniek verschijnsel dat zich tot nog toe nergens ter wereld voordoet. Steevast luidt de conclusie van importeurs en grossiers: ‘Een Nederlander die iets speciaals zoekt, kijkt niet meer naar de prijs. Zelfs tegels van 100 euro per vierkante meter gaan moeiteloos over de toonbank in de particuliere sector’.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels