nieuws

Snel magneettrein door Ruhrgebied

bouwbreed

düsseldorf – In Noordrijn-Westfalen starten al dit jaar de werkzaamheden voor de bouw van de magneettreinbaan tussen Düsseldorf en Dortmund. Vooruitlopend op de Europese aanbesteding in 2003 geeft de deelstaatregering groen licht om met geld uit de spoorweguitbreidingswet bestaand traject aan te passen.

Vanaf 2006 zullen naar schatting jaarlijks minstens 35 miljoen reizigers gebruik maken van de magneettrein door het Ruhrgebied. “Met de komst van de metrorapid presenteert Noordrijn-Westfalen zich andermaal als regio met technologieën die de richting naar de toekomst aangeven”, aldus minister-president W. Clement. “We bereiken een positieve uitstraling naar de hele wereld. Gelijktijdig voeren we een pilotproject uit voor vergelijkbaar dichtbewoonde metropoolregio’s zoals Londen, Parijs, Los Angeles en New York.” De magneettreinen zullen tussen 5.00 en 20.00 uur iedere tien minuten van de stations vertrekken. De landdag van Noordrijn-Westfalen stemde snel in met de bouw van de metrorapid nadat de bondsregering een subsidie van 1,75 miljard euro toewees. De Zuid-Duitse deelstaat Beieren ontvangt van Berlijn 550 miljoen voor de magneetlijn van hartje München naar de 37 kilometer noordoostelijk gelegen luchthaven. Het Instituut voor Spoorwegtechniek in Berlijn heeft berekend dat de komst van de metrorapid in de bouwfase een werkgelegenheidseffect oplevert van 30.000 arbeidsplaatsen. De helft van de banen ontstaat in Noordrijn-Westfalen. Ingebruikname van de lijn levert permanent 1700 arbeidsplaatsen op, waarvan duizend in de betrokken deelstaat. De werkgelegenheidscijfers wegen in Duitsland – waar in september bondsdagverkiezingen worden gehouden – erg zwaar, omdat de werkloosheid in het land is opgelopen tot 4,3 miljoen. Het traject van de metrorapid dat Noordrijn-Westfalen als eerste onderhanden neemt, voert van Dortmund via Bochum, Essen, Mühlheim en Duisburg naar Düsseldorf. In de regio wonen acht miljoen mensen. Het tracé loopt voor 95 procent over bestaande spoorroutes.

Voetbal

Zo snel mogelijk wil Clement ook de beoogde verlenging tot luchthaven Keulen-Bonn tot stand brengen. Daardoor krijgt nogmaals een gebied met ruim twee miljoen inwoners direct toegang tot de metrorapid. “Ik hou het voor mogelijk de uitbreiding tot Keulen/Bonn nog binnen onze strakke tijdsplanning – voor de wereldkampioenschappen voetbal in 2006 – te realiseren. We zullen daarvoor in ieder geval ons uiterste best doen”, aldus Clement. Het ligt in de bedoeling in een later stadium het Rondje Ruhr te voltooien door de bouw van de zuidelijke lijn van Düsseldorf via Wuppertal en Hagen naar Dortmund.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels