nieuws

Scharnierende kap van prefab beton en kartonnen bekisting

bouwbreed

ulm – Een scharnierend zadeldak met vlakken van beton, een bekisting van golfkarton en zelfverdichtend beton met een extra laag soortelijk gewicht. Het zijn drie voorbeelden van de innovatieve aanpak van de Duitse betonbranche. Ze werden gepresenteerd op de 46ste Ulmer Beton und Fertigteil-Tage in het stadje Ulm in het zuiden van Duitsland, halverwege Stuttgart en München.

De scharnierkap of ‘klapkap’ is op zichzelf geen nieuw verschijnsel. Hij is bijvoorbeeld te vinden op de websites van dakpannenfabrikant Koramic en dakelementenfabrikant Opstalan, die de kap beschrijft als ‘gekoppelde dakelementen’. De twee helften van een zadeldak zijn aan de nok scharnierend met elkaar verbonden. Tijdens het transport blijft de kap dichtgeklapt. Op de bouwplaats wordt hij met een kraan opgepikt, uitgeklapt op de draagmuren en zo nodig op een nokbalk en muurplaten gelegd. Dat gaat snel en efficiënt.

Revolutionair

In Duitsland is een betonnen hellend dak niet ongebruikelijk. Het nieuw opgerichte bedrijf Resulit GmbH in Hockenheim heeft de volgende logische stap gezet, om het aandeel van beton in de dakenmarkt zeker te stellen. ‘Een revolutionaire innovatie’, noemt Resulit het in de afgelopen vier jaar ontwikkelde scharnierdak met prefab betonnen dakvlakken. De sporen zijn van met glasvezels versterkte kunststof, ingestort in het beton. Zij dienen tevens als stoflatten en dragen de panlatten. De scharnieren aan de nok zijn eveneens in het beton ingestort. De betonnen dakvlakken kunnen in elke afmeting en vorm worden geprefabriceerd. Abel Kartonagen uit Westheim in Duitsland maakt dikke stroken van golfkarton dat zich in elke gewenste vorm laat buigen, waarna de curve met verwarmde lijm kan worden gefixeerd. Het materiaal is tegen vocht bestand en makkelijk te bewerken. Volgens de producent is het ideaal als bekisting van randen of uitsparingen, vooral bij vloeiende vormen of ronde ramen. Bij het ontkisten blijven geen kartondeeltjes achter op het betonoppervlak. Het is een goedkoop en milieuvriendelijk alternatief voor polystyreen of hout, stelt Abel Kartonagen.

Gewichtsbesparing

Het is een uitdaging om zelfverdichtend beton zo licht mogelijk te maken. De massa draagt namelijk bij aan het verdichten; grote poreuze toeslagstoffen neigen tot opdrijven en het opzuigen van het voor de verharding toegevoegde water. Toch is het prof.dr.ing. H.S. Müller van de universiteit van Karlsruhe en zijn staf gelukt om een behoorlijke gewichtsbesparing te bereiken. De lichtste samenstelling weegt zo’n 1480 kilogram per kubieke meter.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels