nieuws

Proe beproeft schone vervanger automotor

bouwbreed

Proe Power Systems beproeft binnenkort een heteluchtmotor van 5,25 pk. De motor moet een alternatief bieden voor de conventionele (bedrijfs)automotoren. Proe noemt de heteluchtmotor een betere en vooral goedkopere optie dan brandstofcellen of microturbines.

Het bedrijf rekent een brandstofverbruik voor dat tweederde beneden dat van microturbines ligt bij een overeenkomstig lagere emissie. Eigenaar R. Proeschel leidde de productie van brandstofcellen voor de Space Shuttle van Rockwell International voor hij met de heteluchtmotor begon. Proeschel baseert zijn ontwerp op de heteluchtmotor van de negentiende-eeuwse Amerikaanse uitvinder John Ericsson. Deze motor levert kracht wanneer één cilinder aan de buitenkant wordt verhit en een andere afgekoeld. De Ericsson-cyclus telt vier stappen: compressie bij een constante temperatuur, overdracht van warmte naar het arbeidsmedium bij een constante druk, expansie bij een constante temperatuur en transport van warmte uit het systeem bij een constante druk. De verbranding is vrij schoon omdat die continue is en bij een lage druk plaatsvindt. De Ericsson-cyclus kan volgens Proe Power de efficiëntie bereiken van de Carnot-cyclus.De laatste bereikt het hoogst mogelijke thermodynamische rendement. Het bedrijf voorzag de motor van een recuperator die 90 procent van de warmte uit het uitlaatgas terugwint en weer in de motor terugvoert. Elke garage die motoren kan reviseren, kan de nodige onderdelen maken. Daarmee kunnen kleinere ondernemingen eveneens een kans wagen de markt te betreden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels