nieuws

Onderhandelingen cao railinfra stukgelopen

bouwbreed

den haag – De onderhandelingen over een nieuwe cao voor de zesduizend spoorbouwers is na vijf gespreksrondes stukgelopen. De vakbonden staakten het cao-overleg na een volgens hen ‘belachelijk’ laag eindbod van werkgevers. Acties dreigen nu.

Volgens J. Slok van de Hout- en Bouwbond CNV willen de werkgevers niet verder gaan dan een loonsverhoging van gemiddeld 3,1 procent per jaar over een periode van twee jaar en drie maanden. Vakbonden eisen een verbetering van het loon met 4 procent. ‘Dat is prijscompensatie en 1,5 procent meer loon’, aldus Slok. ‘Wij willen bovendien een 1-jarige cao afsluiten. Voor een meerjarige cao is de economische situatie momenteel te onzeker. Het is moeilijk inschatten hoe het er over een jaar voor staat.’ De bonden zijn verder van mening dat de werknemers moeten meedelen in de winsten van de spoorbouwbedrijven en dat de kilometervergoeding verhoogd moet worden naar 0,29 euro per kilometer. Beide voorstellen zijn door werkgevers verworpen. Dat geldt ook voor de eis van de bonden voor meer vrije tijd en verlof en meer zeggenschap bij het opnemen van vrije dagen. Slok vindt de opstelling van de werkgevers stuitend. ‘Spoorbouwers werken onder hoge tijdsdruk en veel ’s nachts en in het weekend. Niettemin hebben werkgevers het alleen maar over verhoging van de productiviteit en komen ze met een belachelijk laag loonbod.’ Binnenkort bespreken kaderleden van de bonden hoe zij een beter cao-akkoord kunnen afdwingen. Slok sluit niet uit dat er op korte termijn acties zullen worden gevoerd.

Respectabel

Onderhandelaar van de werkgevers J. Leenhouts noemt zijn eindbod juist ‘respectabel’. Hij zegt dan ook niet te begrijpen dat de bonden van de onderhandelingstafel zijn weggelopen. ‘Ons bod ligt niet schandelijk onder dat van de bonden. Met een loonsverhoging van ruim 3 procent zitten we bovendien op het randje van wat maatschappelijk verantwoord is en sociaal economisch mogelijk is. Ons eindbod is tot mijn stomme verbazing achteloos van tafel geveegd, terwijl we de bonden al op tal van punten tegemoet zijn gekomen, zoals veiligheid, pensioen en reïntegratie.’ Volgens Leenhouts, die onder meer Strukton Railinfra, Volker Stevin Rail & Traffic en BAM NBM vertegenwoordigt, is al met de bonden overeengekomen dat er een studie naar de arbeidstijden in de branche komt. ‘We moeten naar een systeem waarin werknemers werken ’s nachts en in het weekeinde acceptabel vinden, zonder dat dat ten koste gaat van de flexibiliteit en de productiviteit.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels