nieuws

Noord-Zuidlijn: niets vooraf geregeld, prijs blijft wel hoog

bouwbreed

den haag – Omdat de raming van Ingenieursbureau Amsterdam daar geen ruimte toe bood, is de aanbesteding van de Noord-Zuidlijn niet geregeld.

‘Regelen’, het vooraf afspreken wie een project krijgt tegen welke prijs, had bij het project Noord-Zuidlijn geen zin. Daarvoor was volgens ingewijden de raming van Ingenieursbureau Amsterdam en de andere ingenieursbureaus die de gemeente bijstonden, eenvoudigweg te laag. Nederlandse aannemers wilden het bij de huidige markt niet voor het beschikbare budget bouwen. Daarvoor schatten ze de risico’s te hoog in. Ze vroegen zo’n 213 miljoen euro meer.

Effectief

Maar buitenlandse aannemers die in de tweede fase van de aanbesteding wel bereid bleken het voor minder te doen, zijn daar door Nederlandse collega’s effectief vanaf gehouden. Diverse bronnen binnen de bouw bekennen dat. Ze willen echter allen anoniem blijven vanwege de belangen die op het spel staan. Nadat de aanbesteding van de hele metrolijn als één bestek namelijk was stuk gelopen, werd de lijn in zeven deelbestekken gehakt die elk afzonderlijk op de markt werden gebracht. Maar die exercitie zorgde nauwelijks voor voordeel voor de gemeente Amsterdam ten opzichte van de eerdere aanbesteding. Het leverde alleen combinatie Saturn (Dura Vermeer, Bilfinger en Berger en Dijckerhoff & Widmann) op als bouwer van de boortunnel en het Duitse Bögl als bouwer van station Rokin. Voor de vijf andere deelbestekken werden de aanbiedingen als niet-passend terzijde geschoven. Vandaag dient voor de Raad van Arbitrage de zaak van Heijmans die geen genoegen nam met die kwalificatie voor zijn aanbieding voor het station Vijzelgracht. Bij de tweede ronde mochten de Nederlandse aannemers geen brede combinaties meer vormen. Daardoor zochten velen hun heil bij buitenlandse collega’s, maar bij de prijsvorming was de stem van de Nederlandse aannemer doorslaggevend. En die weigerde steevast om veel van het eerdere bod af te halen, waardoor het gat tussen raming en bieding nagenoeg even groot bleef.

Strukton

Bij de derde fase van de aanbesteding ging de gemeente zelf actief winkelen in het buitenland. Daar is de gemeente nu nog volop mee bezig. Aan de gemeenteraad is beloofd om voor juni de zaak sluitend proberen te krijgen. De benaderde buitenlandse aannemers werd door de projectorganisatie met klem verzocht geen combinatie te vormen met bedrijven die hadden meegedaan aan de eerste en tweede fase. Al die exercities hebben tot nog toe niet tot resultaat geleid. Bij de onderdoorgang van het Centraal Station heeft de projectorganisatie nog altijd geen scherpere aanbieding dan die uit de tweede fase van Strukton, die tientallen miljoenen guldens boven de raming lag.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels