nieuws

Nieuw hoofdkantoor Ballast Nedam op traditionele wijze gebouwd

bouwbreed

nieuwegein – Het nieuwe hoofdkantoor van Ballast Nedam in Nieuwegein – De Admiraal – is zo goed als klaar. Tussen verhuisdozen, losse snoeren en de andere ongemakken van een verhuizing hebben vrijwel alle zeshonderd medewerkers hun plek gevonden. Dankzij een bijna fabrieksmatig bouwproces verrees het imposante complex in de snelle bouwtijd van 21 maanden.

Nieuw hoofdkantoor Ballast Nedam op traditionele wijze gebouwd

De Admiraal indrukwekkend? Een prestatie van formaat geleverd? Projectleider R. Vrij van Ballast Nedam heeft geen behoefte aan zulke grote woorden. ‘Als je niet naar de grote getallen kijkt, wat stelt het dan helemaal voor? Vier torens en een parkeergarage. Dat zijn vijf klusjes.’ Het is geen valse bescheidenheid van Vrij. Hij vindt De Admiraal – de naam komt voort uit een interne prijsvraag – niet verschillen van andere grote projecten die hij achter de rug heeft. ‘Bouwtechnisch is het niks bijzonders. We hebben traditionele bouwmethodes gebruikt om een klassiek kantoor neer te zetten. Dat we zo snel hebben kunnen bouwen, was vooral het gevolg van een gedegen voorbereiding. Maar ook dat zou normaal moeten zijn in de bouw. Hoe meer tijd je in de voorbereiding steekt, hoe soepeler het eigenlijke bouwproces verloopt. Goed, snel en veilig bouwen is vooral een kwestie van logistiek en organisatie.’

Torens

De Admiraal met in totaal 28.000 vierkante meter kantoorruimte ligt op het Nieuwegeinse industrieterrein De Liesbosch, pal naast de A12 en eigendom van Ballast Nedam. Het complex – totale bouwkosten: 46 miljoen euro – bestaat uit drie torens van zeven lagen en een toren van twaalf verdiepingen. Op de bovenste daarvan zetelt de raad van bestuur van het concern. De torens zijn op de begane grond en de eerste verdieping met elkaar verbonden. Half ondergronds ligt een parkeergarage van 15.000 vierkante meter, die plaats biedt aan circa vijfhonderd auto’s. Daarboven bevindt zich een parkeerdek met nog eens tachtig plaatsen. De architecten – Marc a Campo en Ron Langdon van A+D+P-architecten – gaven het complex een klassieke, tijdloze uitstraling. Ze gebruikten daarvoor onder meer 900.000 speciaal in Duitsland gebakken bakstenen in twee kleuren en maakten de torens beneden wat smaller dan van boven. Uitgebouwde glazen panelen en open trappenhuizen breken de muren, waardoor De Admiraal een afwisselende en aangename aanblik heeft gekregen. Opvallend, maar niet opdringerig.

Kinderdagverblijf

Het kantorencomplex biedt onderdak aan de holding Ballast Nedam, Ballast Nedam Infra, Ballast Nedam Services en Ballast Nedam ICT. Een groot personeelsrestaurant met buitenterras, een kiosk, een eigen kinderdagverblijf (‘Kindergein’) en een ICT-balie completeren het beeld van een ‘Ballast Nedam enclave’ in Nieuwegein. De bouw is grotendeels uitgevoerd door eigen werkmaatschappijen van het concern. Opdrachtgever was de Ballast Nedam Ontwikkelingsmaatschappij, Utiliteitsbouw voerde de directie en dochter Haitsma Beton leverde de prefab betonnen elementen waaruit het complex is opgetrokken. ‘Doordat we zoveel in eigen hand hadden, konden we het bouwproces tot in de kleinste details controleren’, zegt Vrij. ‘We hebben harde afspraken gemaakt met alle betrokken partijen, ook met de onderaannemers. Bijvoorbeeld over de tijdige aanlevering van materialen en onderdelen. Daardoor stokte het bouwproces nooit. Maar we hadden ook een goede staf van veertien man, iedereen met zijn eigen specialiteiten en verantwoordelijkheden.’

Folie

Om uitval door slecht weer te voorkomen en om de bouwvakkers een aangenaam werkklimaat te bieden zijn de vier torens gedurende een groot deel van het bouwproces ingepakt geweest in wit plastic folie. Vrij: ‘In feite hebben we daardoor onder gecontroleerde klimatologische omstandigheden kunnen werken. Bijna fabrieksmatig. Het werk heeft ook geen dag stil gelegen. Bovendien kwam het gebruik van folie de kwaliteit zeer ten goede. Van witte uitslag op het metselwerk was bijvoorbeeld geen sprake. Ook de bouwvakkers vonden het prettig om afgeschermd te werken. Ze voelden zich veilig. Afgezien van een verzwikte enkel bij een val hebben zich tijdens de bouw geen ongevallen voorgedaan.’ Spannend werd het wel toen halverwege de bouw op het dak van een van de vier torens brand uitbrak. Vrij: ‘Het brandje op zich stelde niet veel voor. Maar voor mij was de grote vraag: brandt het folie of niet? Gelukkig brandde het niet, want anders had nooit meer een bouwvakker onder folie willen werken.’ Het eigenlijke werk werd uitgevoerd door een grote ploeg vooral buitenlandse bouwvakkers. Ieren, Engelsen, Portugezen en Polen vormden daarvan de hoofdmoot. De gastarbeiders maakten weken van zestig uur. ’s Avonds en ook op zaterdag werd volop gewerkt. ‘Voor hen geen probleem’, zegt Vrij. ‘Ze kwamen hier om geld te verdienen, niet om het uit te geven.’

Standaard

De eerste heipaal ging in mei 2000 de grond in, de ruwbouw begon in augustus. Eerst werden de steigers gezet, waarna de prefab-onderdelen voor de verdiepingen werden ingetakeld en geplaatst. Door de met de leveranciers afgesproken just-in-timelevering kon in hoog tempo worden doorgewerkt. ‘Per week per toren een verdieping’, zegt Vrij. Voortdurend had hij een eigen onderhoudsploeg bij de hand, die meteen in actie kon komen bij materieelproblemen, zoals met een van de vier hijskranen die werden ingezet. Het hele complex is opgebouwd uit prefab betonnen kolommen en balken. Alleen de kern van de veertien verdiepingen tellende hoofdtoren is nat gestort. De parkeergarage is uitgevoerd met kolommen van gewapend beton, voorzien van verzwaarde voorgespannen stroken. De daken zijn opgebouwd uit staalconstructies en geprofileerde stalen dakplaten. ‘Standaardwerk’, aldus Vrij. ‘Zelfs de kozijnen zijn standaard.’

Geavanceerd

Het enige echte nieuwe snufje vormen wellicht de lichtgewicht polyplaat vloeren. De vloerplaten hebben een breedte van 2.40 meter en zijn voorzien van een tempex druklaag. ‘Gewicht- en kostenbesparend’, aldus Vrij. Ook de interne infrastructuur van het complex is meer dan gemiddeld geavanceerd. Zo heeft De Admiraal een aansluiting op de elektronische snelweg met 4000 data-aansluitingen. Begin mei wordt het complex officieel geopend, zo is de bedoeling. Projectleider Vrij hoopt dan alweer met een ander project aan de slag te zijn. ‘Het was mooi, maar ik heb het wel weer gezien’, zegt hij. Dromerig staart hij vanuit zijn kantoor in een van de vier torens naar buiten. ‘Een paar weken geleden moesten de bouwketen weg en kreeg ik hier een plekkie. Maar eigenlijk wil ik hier helemaal niet zijn. Ik zit liever in de keet. Daar voel ik me het best op m’n gemak.’ De Admiraal op het industrieterrein De Liesbosch in Nieuwegein. Op de voorgrond de A12. Metselaars leggen de laatste hand aan de keermuur van het parkeerdek.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels