nieuws

MIPIM, ontmoetingsplaats voor vastgoedmannen

bouwbreed

De Europese vastgoedsector vierde twee weken geleden zijn hoogconjunctuur met een – ook dit jaar weer spetterend – congres in het Zuid- Franse Cannes. Jaarlijks vieren daar zo’n vijftienduizend bezoekers hun bijdrage aan het vastgoedklimaat in Europa. Een aantal met een stand op de beurs van het MIPIM om zo rechtstreeks te acquireren.

De rest van de bezoekers moet het zonder stand, maar met het strand doen. Zij moeten het hebben van het eigen aantrekkend vermogen. Voor het MIPIM kunnen prestigieuze projecten en ontwerpen worden ingestuurd en er worden op dit congres prijzen uitgereikt in verschillende categorieën, zoals onder meer kantoorgebouwen, bedrijfsprojecten, winkelcentra en woonprojecten. Dit jaar viel ook een Nederlandse inzending in de prijzen, het Nederlandse Forum, het kantoorgebouw van een groot advocaatkantoor in Amsterdam, ontworpen door Atelier Pro Architecten voor een grote ontwikkelaar. Een dergelijke prijs leidt tot een verhoogde visibility van de ontwerper en realisator. En zichtbaarheid, daar draait het allemaal om bij het MIPIM. Zeker waar het betreft de Nederlandse bezoekers, die in groten getale én heel zichtbaar en helaas ook hoorbaar het MIPIM bezoeken. Ik liep er tussen de mannenmassa’s. Een groot aantal van hen vertelde, dat de reden voor het bezoek was het instandhouden van de persoonlijke ‘visibility factor’, die het onderhouden van contacten en het krijgen en geven van opdrachten vergemakkelijkt. Door elkaar hier en bij andere evenementen in Nederland telkens tegen te komen vergroot je de eigen status, je bent een speler, als er serieus over andere partners gedacht moet worden, zal je naam wel vallen, want je was er bij. Met name voor adviseurs, intermediairs, advocaten, notarissen en makelaars geldt de ‘Wet van het gunnen’, men moet het werk aan je willen gunnen, want er zijn honderd anderen die het net zo goed zouden kunnen. Dat is de reden waarom ‘mijn soort mensen’ in steeds grotere getale aanwezig zijn. Dit is waarschijnlijk ook de reden waarom het met name deze groepen zijn die goed bezochte grootschalige activiteiten op het MIPIM sponsoren.

Café Roma

De naam Café Roma zal niet alleen bij de Haagse vastgoedmakelaars een grijns op het gezicht toveren, als een verre variant van Hoppe. En wie het Noga Hilton op 15 maart niet heeft bezocht voor de NVM- borrel, is niet in Cannes geweest of heeft het feest te vroeg verlaten. Uitschieter vormde onder meer de door Lexence gesponsorde Holland Night waarbij ad tweehonderd euro de man, de zelfpromotie uiteraard ook niet van de lucht was. Niet voor niets werd gemopperd, dat de onkostenrekening account hier altijd een dreun krijgt. De zakenmensen – investeerders en ontwikkelaars – zijn hier ook te vinden doch zweren bij beurzen die professioneel ingericht zijn op het daadwerkelijk sluiten van overeenkomsten, zoals de EXPO Reaal in München. Deze werken slechts op strikte uitnodiging. Hier komt het merendeel van de MIPIM-bezoekers niet. En zolang op het MIPIM aan mij als één van de weinige aanwezige vrouwen wordt gevraagd of ik de creditcard van mijn man wel meegekregen heb, lijkt mij dat een goede verhouding. Het MIPIM voor de lol en de visibility, de echte zaken worden elders gedaan. Dat neemt niet weg, dat ik in maart graag in Cannes ben.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels