nieuws

Limburgse ontgrinders Grensmaasproject willen meer dan geld alleen

bouwbreed

maastricht – De uitvoering van het project Bottleneck rond NedCar dreigt vertraging op te lopen. Een deel van de gronden is in handen van de Panheelgroep, een consortium van ontgrinders dat het Grensmaasproject gaat uitvoeren. De ontgrinders doen nu moeilijk over de verkoop aan de provincie van die gronden. Ze willen dat de provincie daar meer dan geld alleen tegenover zet.

Limburgse ontgrinders Grensmaasproject willen meer dan geld alleen

Het 80 miljoen euro kostende project Bottleneck voorziet in de aanleg van nieuwe wegen en aansluitingen op de A2 bij Born en Sittard, de uitbreiding van het bedrijventerrein rond NedCar en de aanleg van een landschapspark bij Susteren. De ontgrinders hebben een belangrijk deel van die gronden opgekocht, naar eigen zeggen om boeren te compenseren, die weg moeten van land dat wordt ontgrind. Directeur H. Maessen van de Panheelgroep zegt best te willen meewerken aan de plannen van de provincie, mits daar iets tegenover staat: ‘Wij willen daar ook voordeel van hebben’, zegt Maessen. ‘Daarbij denken we vooral aan een overbruggingslocatie tussen het begin van het Grensmaasproject en het eind van ons werk bij Stevenweert’. Maessen zegt dat de Panheelgroep vanaf begin 2004 zonder werk komt te zitten, omdat dan de laatste ontgrinding bij Stevensweert en Ohe en Laak wordt afgerond. Hij vreest dat het begin van de ontgrindingen voor de Grensmaas daarna nog wel even op zich zullen laten wachten door de lange vergunningsprocedures. De provincie moet dus zorgen dat tot de start van het project Grensmaas de grindboeren werk blijven houden, en daarvoor een locatie zoeken.

Onteigening

Een woordvoerder van de provincie wijst dit van de hand: ‘Het één heeft niets met het ander te maken. Wij zijn onder geen enkel beding bereid de aankoop van gronden voor Bottleneck te koppelen aan welk ander dossier dan ook’, zegt hij ferm. Hij erkent dat die opstelling kan leiden tot een vertraging van een deel van het project Bottleneck van anderhalf jaar. Dat is het geval als de provincie moet overgaan tot onteigening van de betreffende gronden. NedCar in Born zegt er desgevraagd alle vertrouwen in te hebben dat de aanleg van een terrein voor toeleveranciers voor NedCar begin 2004 rond is. Vanaf dat moment begint NedCar aan de bouw van nieuwe auto’s voor aandeelhouders Mitsubishi en Daimler-Chrysler. Eerder al waarschuwde directeur C. Dewulf van NedCar dat als het bedrijventerrein niet op tijd klaar is, de Japanse en Duits-Amerikaanse aandeelhouders hun handen wel eens van NedCar kunnen aftrekken. Dat zou einde oefening NedCar betekenen. Maar industriebank Liof in Maastricht zegt dat voor het bedrijventerrein inmiddels alle gronden verworven zijn. Anders ligt dat voor de zogenoemde yard, waar de voorraad nieuwe auto’s van NedCar moet worden opgeslagen. ‘Een deel is aangekocht, maar voor een deel moet dat nog met de Panheelgroep uitonderhandeld worden’, zegt een woordvoerder van Liof.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels