nieuws

Jongeren beschermen monumenten met flyers

bouwbreed

utrecht – Jongeren zijn meer geïnteresseerd in het gebouwde erfgoed dan menigeen denkt. Dat bewijst het project ‘Verover je eigen monument’ van Stichting VSB Fonds in Utrecht. Een project dat jongeren meer bij de monumentenzorg betrekt.

‘Neem ze niet mee op Open Monumentendag naar een molen of kerk. Het interesseert ze geen bal, áls ze al meegaan’, meent Theo van Oeffelt die de communicatie voor VSB verzorgt. ‘Maar een bezoek aan de koepelgevangenis in Haarlem, het Theehuis in het Vondelpark of een nacht griezelen op het kerkhof in Purmerend wakkert hun belangstelling wel aan.’ Dat deed VSB Fonds dus. De afgelopen maanden lieten (allochtone) jongeren van vmbo- tot en met gymnasiumniveau zich rondleiden en vermaken door bewakers en gidsen die de juiste verteltoon hadden en het vooral niet te lang maakten. De kinderen raakten geboeid en wilden zelfs meer weten over de geschiedenis van de gebouwen. Met Surinaamse en Antilliaanse ‘rappers’ werd bovendien een animatieclip geproduceerd, waarmee het Amsterdamse Waaggebouw – verzakt door mensen die er tegenaan plassen – van de ondergang wordt gered. Er werden onderzoeksteams gevormd door de Stichting Alexander, een stichting die beleidsgericht onderzoek verricht en jongeren actief betrekt bij de opzet en uitvoering van de projecten. Van Oeffelt: ‘De jongeren gedroegen zich op de bijeenkomsten niet zo netjes en rustig als de stichting had bedacht. Het ging er chaotisch aan toe en soms vielen er zelfs klappen. Maar met dezelfde passie bedachten ze plannen om de monumenten onder de aandacht te brengen bij leeftijdsgenoten.’ Twee jongeren verzonnen een speurtocht op de Grote Markt in Haarlem. Met flyers wierven ze leerlingen. Zestig scholieren deden mee, vulden het kaartje met monumenten in en beantwoordden de meerkeuzevragen.

Heftig

Jongeren waarderen volgens Van Oeffelt wel degelijk het monumentale erfgoed, maar op een eigen wijze. ‘Ze willen spannende en heftige verhalen horen. Luguber liefst of met veel romantiek erin. Ze hebben verrassende vondsten en oog voor detail. Ze versterken het gevoel bij andere jongeren dat de monumenten er ook voor hen zijn en niet alleen saaie dingen voor volwassenen. De opbrengst van deze investering? Motivatie en betrokkenheid vanuit de jongeren zelf. Niet mis dus. Zij zijn de toekomstige beschermers van de monumenten.’ De rapclips en een documentaire zijn volgende maand op televisie te zien. Uiteraard op zenders als Yorin, The Box en RTL4. De website (veroverjeeigenmonument.nl) gaat begin april de lucht in.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels