nieuws

Botsende bouwculturen verlammen werk

bouwbreed

meerssen – Het Duitse bouwbedrijf Oevermann en de Nederlandse onderaannemers die samen ter hoogte van Meerssen een geluidsscherm langs de A2 bouwen, liggen zo overhoop met elkaar dat het werk grotendeels is stilgelegd. Door diep wantrouwen over en weer is een betalingsachterstand opgelopen en zijn zelfs de telefoons in de keet van Rijkswaterstaat afgesloten. Hoofdaannemer en opdrachtgever zijn vleugellam.

Kilometers geluidsscherm moeten ze aanleggen langs de A2 ter hoogte van Meerssen, van staal en beton, gefundeerd op mortelschroefpalen, prefab poeren en betonnen barrières. Een werk dat, als de partijen eenmaal op elkaar zijn ingespeeld, moet lopen als een trein. Maar in het Limburgse Meerssen, even boven Maastricht, loopt het ruim driekwart jaar na de start nog altijd niet, en bedraagt de achterstand al ruim vier maanden. Projectleiders wisselen elkaar in hoog tempo af; uitvoerders melden zich ziek en anderen krijgen eenvoudigweg de wacht aangezegd. Ook enkele onderaannemers zijn al van het werk geschopt en vervangen door een concurrent. Geva maakte plaats voor Hoka, Socofonda week voor Jacbo en er lijkt nog geen einde gekomen aan de stoelendans. Advocaten vechten een wirwar aan claims uit. Er wordt wat afgevloekt in de bouwketen langs de A2. Alleen niet meer via de telefoons, want die zijn afgesloten wegens wanbetaling. Alles komt volgens een voormalig medewerker door de botsende bouwculturen. Hoofdaannemer Oevermann, die weliswaar een bescheiden Nederlandse vestiging heeft, vertikt het om de touwtjes uit handen te geven en laat alles door Duitsers doen. Werkvoorbereiding en inkoop wordt allemaal vanuit Munster geregeld. Daar heeft het bedrijf, met 2300 medewerkers en een omzet van 450 miljoen euro, zijn hoofdkantoor. Maar vanuit Munster krijgen ze geen grip op de Nederlandse bouwmarkt, die haar eigen mores heeft. Bovendien laten de Duitsers zich soms ringeloren en worden ze afscheept met wurgcontracten. Eenvoudigweg omdat ze de taal niet goed beheersen en de kleine lettertjes van de contracten niet doorgronden. ‘Als ze dat nu aan de Nederlandse projectleider en werkvoorbereider zouden overlaten’, meent de oud medewerker, ‘maar dat durven ze niet. Ook de communicatie met opdrachtgever Rijkswaterstaat, die volgens het bestek in het Nederlands plaats moet vinden, verloopt bepaald niet vlekkeloos. Dat draagt alleen meer maar bij aan de gespannen situatie in de bouwkeet.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels