nieuws

Zorgen over bijtelling bedrijfsauto’s

bouwbreed

amsterdam – De BedrijfsautoRAI is weer voorbij en iedereen heeft zich weer kunnen vergapen aan het glimmende (bedrijfs)blik. De wagenparkbeheerders van de grote aannemerijen hebben zich kunnen oriënteren en hun keus kunnen maken. Wordt het merk X of merk Y?

‘Ach, slechte auto’s worden allang niet meer gemaakt’, zegt Rob Suers, adjunct-directeur van de materieeldienst bij HBG Civiel. ‘We kijken dus vooral naar de exploitatiekosten en de functionaliteit van onze bedrijfsauto’s. We geven er heel veel geld aan uit en met een goed beleid is veel te verdienen. Het merk doet er eigenlijk steeds minder toe.’ Suers is verantwoordelijk voor het beheer van onder meer peperdure grondverzet- en (wegen)bouwmachines, pontons en een lange stoet van bedrijfsauto’s. ‘Voorheen regelde elke werkmaatschappij van HBG zelfstandig het wagenpark, maar sinds HBW en HWZ zijn verenigd in HBG Civiel wordt dat centraal geregeld’, zegt Suers. Dat gebeurt sinds heel recent in een splinternieuw pand op een bedrijventerrein aan de noordoever van het Noordzeekanaal vlak bij het verkeersknooppunt Coenplein. ‘We hebben zo’n 160 groen/oranje autootjes rondrijden. Dat zijn busjes, pick-ups met enkele of dubbele cabine en soms voorzien van een laadkraantje. Het in eigen beheer hebben kost veel te veel geld en we zijn naar andere wegen gaan zoeken. Daardoor zijn wij jaren geleden op leasen overgegaan. En dat leasen doen we bij de leasemaatschappij, die het best bij de auto past. Want ook daarin is een zekere specialisatie’, aldus Suers. ‘We kopen rechtstreeks bij de importeur. Met hem onderhandelen we over de aanschafprijs. Zes, zeven procent krijg je sowieso, maar wij willen uitonderhandelen. De auto gaat in onderhoud bij een garage, die in overleg met de importeur is gekozen en dan wordt hij ondergebracht bij de leasemaatschappij die het best bij de importeur past.’ ‘Als dat allemaal is geregeld, gaat de auto naar de business unit van HBG Civiel, die hem heeft besteld en die krijgt de rekening. In feite is die BU onze interne klant. Maar het kan zijn, dat de auto eerst naar het bedrijf gaat dat de inrichtingen voor gereedschap en dergelijke inbouwt en naar het bedrijf dat het ombouw- en spuitwerk doet en de trekhaak eronder bouwt, bijvoorbeeld Stokvis in Nieuw-Vennep.’ Omdat HBG Civiel elk jaar tenminste veertig nieuwe auto’s nodig heeft, zijn Suers en zijn mensen bekend bij de importeurs. Zij worden dan ook bestookt met folders en bezoeken: ‘Meestal zijn we al goed op de hoogte van wat de markt biedt. Een folder bevat zelden nieuws en de BedrijfsautoRAI, ach, wij raken zelden onder de indruk.’ Echt warm of koud lijkt Suers er niet van te worden en zin om gefêteerd te worden, heeft hij al helemaal niet: ‘Daar hebben wij heel strenge regels voor en daar houden onze mensen zich aan’, is alles wat hij erover kwijt wil. Suers heeft andere zorgen: ‘De bijtelling voor de inkomstenbelasting van het gebruik van een bedrijfsauto. Natuurlijk nemen verreweg de meeste mensen de bedrijfsauto mee naar huis, onze servicemensen al helemaal. We zullen via onze brancheorganisaties een goede oplossing moet aandragen.’ ‘Auto medewerkers HBG Civiel gaat gewoon mee naar huis’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels