nieuws

Nissan en Renault willen brandstofcel voor motorvoertuigen

bouwbreed

den haag – Het Amerikaanse UTC Fuel Cells heeft een overeenkomst getekend met de Nissan Motor Company voor de ontwikkeling van brandstofcellen en bijbehorende benodigdheden voor voertuigen. Nissan werkt hiervoor samen met partner Renault. UTC is onder meer toeleverancier van de ruimtevaartorganisatie NASA.

UTC Fuel Cells levert Nissan brandstofcellen met een protonengeleidend membraan, oftewel PEM-cellen. Verder maakt het bedrijf met Nissan en Renault de brandstofcellen geschikt voor gebruik in voertuigen. Eerder ontwikkelde UTC een brandstofcelinstallatie van 5 kilowatt voor BMW. Die voorziet diens prototype voor de Serie 7 van aanvullende elektriciteit. Met het Europese Irisbus en het Amerikaanse Thor Industries ontwikkelt UTC een brandstofcel van 75 kilowatt voor bussen. Fabrikanten als DaimlerChrysler, GM en Ford denken rond 2004 de eerste brandstofcelauto’s in serie te kunnen produceren. Toyota en Honda bieden inmiddels al de respectievelijke hybride voertuigen Prius en Insight aan.

Diesel

Onderzoekers van de Amerikaanse universiteit van Pennsylvania leerden dat een branstofcel ook op diesel werkt. Daarmee ontwikkelden ze tot nog toe de enige brandstofcel die direct koolwaterstoffen verstookt zonder dat ze eerst worden omgezet in waterstof. De wijze waarop de diesel in de brandstofcel geraakt komt overeen met de manier waarop een injector brandstof in een verbrandingsmotor spuit. Het systeem genereert langs elektrochemische weg elektriciteit en maakt water, warmte en koolstofdioxyde vrij. Hoe dat laatste zich verhoudt tot de uitstoot van ‘gewone’ motoren laten de onderzoekers in het midden. Het prototype past in het muntvakje van de portemonnee en komt in bedrijf wanneer een oven het tot zo’n 700 graden Celsius verhit. Een zakelijke uitvoering verhit zichzelf met de opgeslagen brandstof. De onderzoekers denken bij de praktische toepassingen onder meer aan het verkeer en vonden inmiddels gehoor bij Ford. Ook fabrikanten van materieel als generatoren tonen interesse. De onderzoekers richten hun aandacht vooralsnog op een brandstofcel van 5 kilowatt.

Waarschuwen

De auto-industrie waarschuwt intussen voor al te hoog gespannen verwachtingen. Waterstofgestookte brandstofcellen veroorzaken nagenoeg geen vervuiling wanneer het waterstof door middel van wind- of zonne-energie wordt geproduceerd. De problemen rond de cellen zelf zijn voor het overgrote deel opgelost. De benodigde brandstof wordt evenwel nog steeds in kleine hoeveelheden aangemaakt. Grootschalige toepassing van brandstofcellen in het verkeer vergt de ontwikkeling van een afdoende infrastructuur voor de distributie. Daarmee is een meer dan aanmerkelijke investering gemoeid. Met dat in gedachten is het meer dan waarschijnlijk dat de eerste grootschalig toegepaste brandstofcellen voor het verkeer methanol zullen verstoken. Deze brandstof kan zonder al te grote moeilijkheden via bestaande tankstations worden verdeeld. De methanol moet echter worden omgezet in waterstof. De benodigdheden zijn nog steeds complex en voegen nogal wat gewicht toe. Daarbij wint een voertuig met zo’n omzetter moeilijk aan snelheid. Tevens komt vrijwel net zoveel koolstofdioxyde vrij als uit een dieselmotor met directe injectie. Het verkeer draagt om en nabij een kwart bij aan de totale uitstoot van dit broeikasgas.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels