nieuws

Mediapark Hilversum kan fors uitbreiden

bouwbreed

Hilversum was al hét mediacentrum van Nederland, maar daar komt in de nabije toekomst nog een behoorlijke schep bovenop. Het Mediapark krijgt namelijk de ruimte fors uit te breiden.

Het aantal arbeidsplaatsen zal in 2015 met een verdubbeling zijn opgelopen naar tienduizend werknemers. Deze arbeidersaanwas verdient zijn brood straks eveneens in de audio/visueel-gerelateerde media.

Onlangs is op het Mediapark een Media Gateway neergezet, zegt NOB-voorlichter Fred de Vries. “Dat is zogezegd een ‘uitzendstraat’ voor nieuwe media zoals Internet, en mobiele toepassingen. Het park wordt uitgebreid met bedrijven die een dergelijke structuur hebben. De toekomstige uitbreiding moet worden gekenmerkt als een zeer belangrijke stap naar verdere ontwikkeling van het park.”

Voorontwerp

Nu de intentieverklaring door gemeente, provincie, NOS en NOB is ondertekend, wordt met man en macht gewerkt aan de invulling van het voorontwerp van het bestemmingsplan.

Dat de nieuwbouw van het Nederlands Audiovisueel Archief (NAA) aan de entree van het mediapark straks als eerste een plaats zal krijgen op het terrein, was al bekend. Maar het is niet het enige bedrijf dat wordt gevestigd op de beschikbare 150.000 vierkante meter te bebouwen ruimte.

Ook nieuwe technologische bedrijven op gebied van telecom en ict zullen zich op het terrein vestigen. De ideeën in het masterplan zullen gefaseerd worden uitgevoerd.

Dit geldt evenzeer voor de plannen met betrekking tot de vooralsnog moeilijke bereikbaarheid van Hilversum. Mettertijd moeten deze problemen worden aangepakt met enerzijds ingewikkelde en anderzijds simpele oplossingen.

Het college van Ben W onderzoekt thans het tunnelplan dat een jaar geleden is gelanceerd (460 miljoen gulden). Ook varianten op dit plan worden momenteel onder de loep genomen.

NOB-directeur Theo Schmitz, verantwoordelijk voor strategie en public affairs, is wat de Hilversumse bereikbaarheid betreft beslist niet negatief gestemd. Sterker, Schmitz loopt over van enthousiasme als hij de toekomstige plannen nader ontvouwt.

“Over die bereikbaarheid zijn al besprekingen gevoerd met de NS alsook met het departement. De treinstops die we hier nu twee keer per uur hebben op Hilversum-Noord, zouden structureel met twee stops moeten worden uitgebreid. Daarbij is de gedachte op tafel gekomen om tijdens de spits het goederenvervoer minder vaak te laten rijden. Alleen al tijdens piekuren maken zo’n zevenhonderd passagiers gebruik van de halfuursdienst. Als dat spoor eenmaal goed loopt, door dus het vrachtvervoer buiten de spits te houden, is het werkelijk een fantastische verbinding. Er wordt de laatste tijd terecht wat afgeklaagd over de punctualiteit bij de NS, maar we hebben hoe dan ook een heel fraai spoorwegennet met een efficiënte cirkelomsluiting vanuit Den Haag, Leiden, Amsterdam naar Hilversum toe.”

“Een snelle verbinding, daar rijd je met de auto niet tegenaan”, vervolgt hij. “Als je ons spoornet wereldwijd bekijkt is het werkelijk top: van een bijzonder hoge kwaliteit.”

Aansluitend op die vervoersverbetering moet station Hilversum-Noord beter in het Mediapark worden geïntegreerd. Het kale station krijgt een aankleding met roltrappen in een loopbrug met een transparante omkleding. Een beetje zoals la Défence in Parijs. “Het moet een feest worden om hier met de trein te arriveren”, zegt Schmitz.

Omroepen

De directeur verwacht dat allerlei partijen in de media-industrie op het Mediapark zullen neerstrijken. “En dan denken we niet alleen aan mensen die programma’s maken, maar ook aan hen die programma’s kunnen gebruiken, zoals de omroepen dus. Er ligt hier voor tientallen miljoenen in de grond geïnvesteerd. Dat biedt mogelijkheid om via alle soorten kanalen informatie binnen te halen en vervolgens ook weer ‘breedband/mobiel’ uit te zenden.”

“Het Mediapark wordt een Europees centrum. We ontvangen de beelden wereldwijd. Vanaf bijvoorbeeld Salt Lake City komen de beelden voor Europa eerst bij ons binnen. Daarvoor hebben we sinds vorige week een splinternieuwe digitale schotel staan”, zegt Schmitz. “Die beelden worden vervolgens over heel Europa verdeeld. Alleen Amerika kent enkele soortgelijke digitale gateways. In Europa lopen wij voorop met onze mediale gateway. In de kelder liggen dozen waarin alles, zowel oude als nieuwe programma’s, digitaal wordt opgeslagen. Op elk gewenst moment kunnen we die informatie de wereld in sturen.”

‘Er is hier voor tientallen miljoenen in de grond geïnvesteerd’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels