nieuws

Britten betalen minder voor weg als verkeer stokt

bouwbreed

De Britse Highway Agency gaat aannemers die in een publiek-privaat partnerschap een weg ontwerpen, aanleggen en daarna voor 30 jaar ook beheren minder betalen als het verkeer niet een afgesproken gemiddelde snelheid haalt. Dit moet ze stimuleren tot een effectief beheer.

Deze innovatieve vorm van DFBO-contracten (design, finance, build en operate) wordt het eerst ingevoerd voor een ruim 50 kilometer lang traject bij Darlington in de A1/M, de noord-zuidas dwars door Groot-Brittannië.

“Als dat een succes wordt, gaan we het zeker meer toepassen. Er lopen nu voor acht wegvakken ppp-contracten, maar die zijn niet afhankelijk van de verkeersprestatie”, aldus een woordvoerster van de Highway Agency in Londen. “Het gaat uiteraard niet om de aanleg zelf, maar om de jaren daarna. De aannemer/beheerder kan ervoor zorgen dat het verkeer op de afgesproken manier blijft doorstromen door bijvoorbeeld onderhoud ’s nachts uit te voeren of door andere maatregelen.”

De nieuwe contractvorm staat in het woensdag gepubliceerde jaarplan voor de Britse wegen.

De Highway Agency zal in de twaalf maanden vanaf 1 april 2001 2,5 miljard euro investeren in de aanleg van nieuwe en uitbreiding of onderhoud van bestaande wegen. Een deel van het geld is bestemd voor filewaarschuwing langs 200 kilometer autoweg. Dergelijke systemen komen tot nu toe nog nauwelijks voor op het Britse autowegennet. Om verkeersproblemen te voorkomen, wordt zeker 90 procent van alle werkzaamheden buiten de spitsuren uitgevoerd. Bovendien is het doel dat nooit meer dan 7 tot 8 procent van het hele 10.000 kilometer lange netwerk aan autowegen tegelijk in onderhoud is.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels