nieuws

Vlotte demontage door inhaaksysteem

bouwbreed

rotterdam ­ Een speciale constructie, gemonteerd op zijn graafmachine, is voorzien van een hardstalen pen. Met een diameter van 6 centimeter tilt deze zonder probleem 6 ton wegende profielen van de portalen van de in het werk gestorte fly­over HSL Zuid, aansluiting Rotterdam West. Met deze uitvinding van W. van der Lee van Transwelding is de ondersteuningsconstructie van de fly­over snel en eenvoudig met twee mensen te demonteren.

Van der Lee van Transwelding uit Hensbroek is bij de uitoefening van zijn werk meestal onder het maaiveld te vinden voor het stempelen of waterdichtlassen van damwandkuipen. Voor TBI beton­ en waterbouw Voormolen realiseerde Van der Lee al het specialistisch laswerk bij de bouwput van het Pannerdensch Kanaal als onderdeel van de Betuweroute. Voor bedrijfsleider ing. A.W. Vermeij van Voormolen lag het dus voor de hand Van der Lee te betrekken bij een werk van geheel andere aard: de demontage van de ondersteuningsconstructie voor de fly­over HSL Zuid, aansluiting Rotterdam West. Van der Lee: “Dat was volkomen nieuw werk voor mij. Ik moest dus een systeem bedenken om HE B­profielen met zo weinig mogelijk inzet van mensen zo snel mogelijk weg te halen.” Het werk van Voormolen bestaat op de locatie in Rotterdam onder meer uit de realisatie van twee fly­overs die uit respectievelijk vijf en zes troggen zijn opgebouwd. Voor de bouw van elke trog met een gemiddelde lengte van 80 meter bouwt Voormolen een ondersteuningsconstructie. Deze bestaat uit een aantal portalen die circa 13 meter uit elkaar staan. De portalen zijn gefundeerd op de definitieve ondersteuning van de fly­over of op een tijdelijke poer. De kolommen van de portalen zijn opgebouwd uit losse buisprofielen die met voet­ en kopplaten aan elkaar worden gebout. Over de dwarsligger van de portalen komen maximaal twaalf HE B­profielen die in de lengte van de trog worden gesteld. Vermeij: “Dat lijkt misschien erg zwaar uitgevoerd, maar bleek noodzakelijk om aan de doorbuigingseis te voldoen.”

Doorbuiging

De doorbuiging van het staal ten gevolge van het eigen gewicht vangt de aannemer op door de profielen naar de bekisting uit te vullen. Om de juiste zeeg in de troggen te krijgen houdt hij bovendien nog rekening met twee aanvullende factoren: het verticaal alignement en de opbuiging van de trog met een gewicht van maar liefst 25 ton per strekkende meter. Na het uitharden van het beton van een enkele trog moet de aannemer de ondersteuningsconstructie zo snel mogelijk op de volgende locatie brengen ten behoeve van de bouw van de volgende trog. Vermeij zocht voor het oplossen van dit probleem contact met Van der Lee en gaf hem de opdracht ‘ga naar huis en verzin wat’ mee. Van der Lee: “Ik heb inderdaad een paar nachten liggen denken hoe ik het probleem van het afvoeren van de liggers eenvoudig kon oplossen.” Op grond van zijn ervaring en praktisch inzicht ontstond het idee de liggers met een bijzonder inhaaksysteem, van de portalen te lichten. De basis van zijn systeem is een hardstalen pen met een diameter van 60 millimeter die met een verstelbare voetplaat verticaal op de aangepaste inhaakarm van een Hitachi EX 220 graafmachine is gemonteerd. De pen past precies in een taps toelopende schoen die op het lijf van de stalen balk is gelast. Deze schoenen of potjes snijdt Van der Lee ter plaatse uit 2 centimeter dik kokerprofiel.

Balanceren

Van der Lee: “Die schoenen lassen we over de lengte gezien net iets uit het midden van de balk, anders gaat de balk tijdens het oppikken balanceren.” Bij het van het portaal tillen, zit één man op de graafmachine en een tweede staat aan de ‘korte’ kant van het profiel om met een touw de stalen balk in balans te houden. “Die moet natuurlijk wel aan de trekzijde staan, want het is lastig duwen met een touwtje.” Het touw is op eenvoudige wijze even met een lijmklem vastgezet. Van der Lee: “De stalen punt is met een slijtvaste elektrode vastgelast met een Brinellhardheid van zeshonderd. Vervolgens slijpen we er een scherpe punt aan om te voorkomen dat er eventueel door verf op de flens beweging kan ontstaan tussen pen en flens.” De stalen punt van chroom­nikkel­molybdeen is volgens Van der Lee na ongeveer 250 ton, ofwel zo’n vijftig balken stomp. Als het zover is last Van der Lee eenvoudig een nieuwe punt op de pen.

Ruimte

Om de balken te kunnen verwijderen is enige ruimte nodig. De aannemer laat daarom eerst de totale ondersteuningsconstructie die op wiggen is gesteld, met vijzels 25 centimeter ten opzichte van de onderzijde van de vlonders zakken. Per dag zijn twee mensen nodig om zestien balken met een eigen gewicht van 4 tot 6 ton per stuk te verplaatsen. Het meeste oponthoud ontstaat door het lassen van de schoenen op de profielen. Van der Lee: “Maar als een profiel eenmaal van een potje is voorzien, gaat het bij de volgende trog vanzelfsprekend nog veel sneller.” Hij schat dat het lichten van dertig balken met een totaal gewicht van 150 ton met twee mensen per dag haalbaar is. Belangrijk is dan wel dat de aannemer al bij het plaatsen van de balken op de portalen rekening houdt met de demontage door alle schoentjes aan een zijde te houden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels