nieuws

Omleidingstechnologie rekent af met files N256

bouwbreed

goes ­ De Zandkreeksluis was tot voor kort een berucht knelpunt op de route Zierikzee­Goes. Vooral in het toeristenseizoen. “In toptijden stond de brug 20 minuten per uur open, met lange files als gevolg”, schetst J. Bakx van de provincie Zeeland. Het leed is nu echter geleden, dankzij de ingebruikname van een innovatief, volautomatisch verkeersregelsysteem. Op de N256 staat nu nooit meer een file en het verkeer op de sluipweg is met 90 procent teruggelopen.

Rijkswaterstaat kwam eerder al met de provincie overeen om een extra brug te bouwen op dit traject. Het verkeer kan dan worden omgeleid als een van de twee bruggen open staat. Maar toen de tweede brug er eenmaal was, viel het effect zwaar tegen. Nu ontstonden files doordat de stroom auto’s te lang moest wachten tijdens het schakelen tussen de hoofd­ en de omleidingsroute. Bakx, die bij de provincie Zeeland is belast met nieuwe projecten, ging daarom op zoek naar een methode om het rijdende verkeer om te leiden zonder stoppen. Hij schakelde de hulp in van het in verkeerstechniek gespecialiseerde Vialis Verkeer & Mobiliteit.

Signalering

Voorwaarde voor een goede verkeersafwikkeling is dat automobilisten op tijd worden gewaarschuwd voor de omleiding. Het systeem daarvoor moest dynamisch zijn, omdat de situatie voortdurend verandert. Signaalgeverdeskundige H. Jansma van Vialis ontwierp dynamische verkeersborden opgebouwd uit zogeheten fibre­optics. De borden staan op 600 en 300 meter van de brug. Als de brug niet openstaat, krijgen automobilisten het signaal dat het verkeer gewoon rechtdoor kan rijden. Een rood andreaskruis op de voorwaarschuwingsborden geeft dan aan dat de omleiding niet in gebruik is. Verderop staan pijlen om aan te geven dat de verplichte rijrichting rechtdoor is. Als de brug omhoog gaat, wordt het verkeer op 600 meter afstand gewaarschuwd dat het wordt omgeleid omdat de brug open staat. Op 300 meter staan pijlen links of rechtsaf, afhankelijk van de rijrichting. Tijdens de omleiding wordt de maximum snelheid verlaagd. Het idee om het verkeer al rijdend om te geleiden, werd getest met een computeranimatie. “Deze animatie was in feite een virtuele proefopstelling. Op die manier konden we testen of het systeem begrijpelijk was”, geeft verkeerskundige N. van Zwet van Vialis aan. Bij het verder ontwikkelen van het concept was een belangrijk uitgangspunt dat de brugwachter het systeem met een druk op de knop in­ en uit kon schakelen. Het nu ontwikkelde systeem zet stap voor stap de omleiding in werking. Slagbomen, matrixborden, verkeerslichten, oplichtende wegmarkering en terugkoppeling via detectielussen zorgen voor optimale veiligheid. Als een automobilist desondanks verkeerd rijdt, komt hij te staan voor de gesloten slagboom bij de hoofdbrug.

School

Het systeem is een doorslaand succes. Op drukke dagen rijden vier­ tot vijfduizend motorvoertuigen de omleiding, in een enkel, extreem geval is dat 7500. Ondanks de drukte heeft er sinds de invoering van de dynamische verkeersgeleiding nooit meer en file gestaan bij de Zandkreeksluis. Bakx verklaart dat de methode school maakt. “We zijn met Rijkswaterstaat in gesprek om te kijken of een zelfde systeem bij de Grevelingendam in Bruinisse kan worden toegepast. Ongetwijfeld kunnen we met de kennis die we nu hebben ook daar een passende oplossing vinden.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels