nieuws

Nieuw keurmerk voor klantgericht bouwen

bouwbreed

gouda ­ BouwNed en de Vereniging Eigen Huis binden gebroederlijk de strijd aan tegen het aantal opleveringsgebreken bij nieuwbouwwoningen. Volgende week lanceren de organisaties een nieuw keurmerk, dat duidelijk moet maken welke bouwer klantgericht is en welke niet.

Woordvoerder H. Heutink van BouwNed noemt de samenwerking tussen de bouwondernemersorganisatie en de consumentenvereniging “uniek”. Afgelopen jaren lagen de twee regelmatig met elkaar overhoop over de kwaliteit van nieuwbouwwoningen. “Dat we nu samenwerken om het aantal opleveringsgebreken terug te dringen, durf ik daarom wel een doorbraak te noemen”, zegt Heutink. De cijfers die de Vereniging Eigen Huis regelmatig naar buiten brengt over het aantal opleveringsgebreken is de bouw al jaren een doorn in het oog. Heutink: “We denken al sinds 1998 na over een oplossing. Want dat er een probleem is, erkennen wij ook.”

Gebreken

Volgens de Vereniging Eigen Huis telt een nieuwe woning bij oplevering momenteel gemiddeld 28 gebreken, uiteenlopend van kleine schoonheidsfoutjes tot constructieve missers. Met een keurmerk moet dat aantal fors omlaag kunnen, denkt de consumentenorganisatie. Zegsman H. André de la Porte van Eigen Huis: “Wat wij natuurlijk willen is dat het bouwproces transparant wordt en dat bouwbedrijven in een glazen huis terecht komen. Met een keurmerk wordt de reputatie van de bouwer inzichtelijk. Voor consumenten is dat van belang omdat ze kunnen zien hoe een bouwbedrijf of een makelaar scoort op het punt van klantgerichtheid. Maar bouwers zelf kunnen ook zien hoe ze ten opzichte van de concurrentie staan of hoe hun onderaannemers het doen.” Het keurmerk klantgericht bouwen zal overigens pas in 2004 worden ingevoerd. Komend jaar wordt gebruikt om de norm te bepalen. Dat gebeurt door huizenkopers het totale bouwproces te laten beoordelen aan de hand van kopersrapporten. “Daarin kunnen ze bijvoorbeeld ook aangeven of ze tevreden zijn over de communicatie met de aannemer”, aldus André de la Porte. “Juist die communicatie verloopt vaak niet goed. Dat leidt tot veel ergernis.”

Stichting

Voor de uitvoering van het keurmerk hebben BouwNed en de Vereniging Eigen Huis een aparte stichting opgericht, die wordt ondersteund door de adviesgroep bouw van PriceWaterhouseCoopers. Daardoor wordt de objectiviteit van het keurmerk gewaarborgd, aldus de initiatiefnemers.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels