nieuws

Kabinet wijst Zuiderzeelijn af

bouwbreed

den haag ­ Het kabinet zou niets meer zien in de Zuiderzeelijn. Zette oud­minister Netelenbos nog vaart achter de snelle verbinding naar het noorden en reserveerde zij 2,7 miljard, het huidige kabinet zou deze spaarpot elders willen gebruiken. Minister De Boer (verkeer en waterstaat) sprak de geruchten gisteren niet tegen, maar benadrukte dat de gesprekken nog gaande zijn.

De Zuiderzeelijn was een van de onderwerpen die gisteren aan de orde kwam in de Tweede Kamer tijdens de behandeling van het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT). Minister De Boer bevestigde dat het kabinet afgelopen vrijdag heeft gesproken over de Zuiderzeelijn. Hij was daar zelf niet bij aanwezig, maar gaf gisteren ruiterlijk toe dat de meningen uiteenlopen. De bewindsman liet doorschemeren dat de tegenvallers bij de Betuwelijn en HSL­Zuid tot voorzichtigheid leiden bij het aangaan van nieuwe megaprojecten. Ook trok hij niet in twijfel dat met name de VVD­ministers zich inmiddels helemaal tegen het project hebben gekeerd.

Prijsvraag

GroenLinks­kamerlid Duijvendak suggereerde dat het kabinet helemaal af zou willen van de snelle verbinding. De gereserveerde miljarden zouden na de verkiezingen weer inzet worden van de onderhandelingen voor het nieuwe regeerakkoord. Duivendak beweert uit betrouwbare bronnen rond het kabinet te hebben vernomen dat de regering dat al heeft besproken en besloten, maar het besluit nog even geheim houdt. Premier Balkenende zou vrijdag hebben gezegd dat de beslissing hem nu niet uitkomt en pas op een later tijdstip naar buiten wil brengen. Oud­minister Netelenbos schreef bijna twee jaar geleden met veel tamtam een prijsvraag uit voor snelle varianten van de Zuiderzeelijn. Het aanbestedingsmodel voor de prijsvraag ging uit van tien beslismomenten in de komende jaren. Tegelijk reserveerde Paars II 2,7 miljard, genoeg voor een opgewaardeerde intercity, maar mikte op het bedrijfsleven voor een hogesnelheidslijn of een magneetzweefbaan. De kosten voor een HSL zijn geraamd op ruim 4 miljard euro en een magneetlijn kost bijna 7 miljard euro.

Almere

De Boer maakte gisteren in de Tweede Kamer duidelijk dat het geld voorlopig vanaf 2007 op de begroting blijft staan. De minister gaf aan dat de meest betrokken ministers en de regio binnenkort met elkaar om tafel zitten om de mogelijkheden te bespreken. Minister De Boer gaf aan dat onder meer de houding van Almere een rol zal spelen. Deze gemeente heeft onlangs als laatste zijn handtekening gezet onder de samenwerkingsovereenkomst tussen de verschillende overheden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels