nieuws

Hoogwerkers op maat van Custers Hydraulica

bouwbreed

venray – ‘Geen twee hoogwerkers op truck die de fabriek in Venray verlaten, zijn gelijk. Er is een basisconcept, maar we bouwen hier naar klantspecifieke definities. Dat maakt veel rekenwerk en overleg noodzakelijk. Het resultaat is dan ook, dat de klant een werktuig krijgt dat helemaal op zijn werkomstandigheden en inzet is toegesneden.’

Ashok Ramnathsing is salesmanager van Custers Hydraulica BV in Venray, fabrikant van hydraulische hoogwerkers op truck, trailer of aanhanger en aluminium steigers. Met de introductie van de Taurus 200-10 betreedt Custers de markt van truck-hoogwerkers voor B-rijbewijs. Om het gamma te completeren werkt het bedrijf sinds kort samen met de Italiaanse hoogwerkerfabrikant CTE. Hierdoor kan het ook schaar/telescoophoogwerkers met een werkhoogte van twintig meter op een 3,5 tons chassis aanbieden. Door samenwerking met de Franse hoogwerkerfabrikant EGI wil het bedrijf een marktaandeel veroveren in specifieke brandweerhoogwerkers. ‘Het is moeilijker voor bijvoorbeeld installateurs en energiebedrijven om mensen te krijgen met een groot rijbewijs. Daarom hebben we een hoogwerker ontwikkeld die wordt gebouwd op het chassis van een lichte truck tot 3,5 ton. Dat kan een LT van Volkswagen zijn, maar ook Mercedes, Iveco, Renault. De klant bepaalt. Als hij een Japanner of een Russische truck wil, dan komt die er’, aldus Ramnathsing. ‘Op het gekozen chassis kan een werkkast worden gebouwd en afhankelijk van de kastopbouw en het laadvermogen is een knikarmhoogwerker leverbaar tot en met 12 meter werkhoogte op een 3,5 tons chassis. Het chassis moet soms wat worden aangepast, omdat er stempels moeten worden geplaatst. Het afstempelen gebeurt binnen de voertuigbreedte. De korf kan een last van 200 kilo, ofwel twee personen en 40 kilo gereedschap dragen. Buiten de standaarduitrusting zijn tal van opties mogelijk.’

Beveiliging

Ramnathsing geeft aan, dat de hoogwerker ook zonder afstempelen kan worden gebruikt. Het zwenken blijft dan beperkt tot de voertuigbreedte. Daarbuiten gaat de beveiliging in. Door de korte wielbasis is de truck heel wendbaar en daardoor, en door de beperkte afstempelbreedte, heel goed inzetbaar in bijvoorbeeld drukke binnensteden. ‘Gemeenten, installateurs, energiebedrijven, boomverzorgers, schilders en dergelijke hebben al duidelijk laten blijken gecharmeerd te zijn van dit type hoogwerker’, aldus Ramnathsing. ‘Lantaarnpalen bijvoorbeeld zijn in het algemeen tot 9 meter hoog, bij werken boven 10 meter is volgens de arbo-wetgeving een hoogwerker verplicht. En vooral die veelzijdigheid is een pré. Als de klant het vraagt, bouwen we een voertuig met een aangepaste bediening voor iemand die linkshandig is.’ Naast de kleinste truck Taurus 200-10 bouwt Custers op dezelfde basis hoogwerkers op trucks voor groot rijbewijs met werkhoogten tot 28 meter. De grotere hebben dan geen knikarm meer, maar een gecombineerde telescoop-knikarm. Bij alle geldt, zo benadrukt Ramnathsing, dat de stabiliteit is gegarandeerd, ongeacht het type truck. Veel tijd en aandacht besteden de constructeurs aan de stabiliteitsberekeningen.

Brandweer

Om het programma te verbreden gaat Custers nu de uiterst specialistische markt op van de brandweerhoogwerkers. Aan deze vervangers van de aloude ladderwagens worden heel speciale eisen gesteld, die zijn vastgelegd in vuistdikke handboeken. ‘Aan de ontwikkeling van een nieuw type hoogwerker gaat al gauw een paar jaar werk zitten’, zegt Ramnathsing, die van huis uit werktuigbouwkundige is. ‘Wij hebben daarom gekozen voor een strategische samenwerking met de Frans fabrikant EGI. Deze is de belangrijkste fabrikant van dit soort hoogwerkers in Europa. Wij verwachten hiermee de concurrentie met de belangrijkste andere leveranciers aan te kunnen.’ ‘Belangrijk is, dat onze organisatie heel veel ervaring heeft met het omgaan met specifieke klantenwensen. We weten niet beter. Dit is een business-to-business-omgeving en we hebben geleerd goed om te gaan met de eindgebruiker, naar wie we heel goed kunnen luisteren. Dat is totaal anders dan werken met dealer- en importeurschappen.’ ‘Ik geef toe dat het moeilijk zal zijn een plaatsje op de markt te veroveren. Want het gaat op het moment economisch niet florissant en we hebben door de prijzen van de producten heel vaak te maken met Europese aanbestedingen. Een sales-traject neemt niet zelden een half jaar tot een jaar tijd in beslag.’ ‘Aan de andere kant: we zijn van veel markten thuis’, zegt Ramnathsing. ‘In de werkplaats staat momenteel ter reparatie een mobiele zendmast van de KPN. Hebben wij indertijd ook gebouwd. En we hebben een paar mobiele rijwegsignaleringen geleverd aan Rijkswaterstaat: een truck op de vluchtstrook en een balk met borden over twee rijstroken. Allemaal hetzelfde principe als van een hoogwerker. En wat te denken van schaarplatforms voor het vliegveld van Hong Kong of platforms voor het onderhoud van onze vliegtuigen van de luchtmacht. Alles kan, als het maar speciaal is.’ ‘Alles is mogelijk, zolang het maar speciaal is’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels